De grote opfrisquiz

OpfrisquizBegin dit schooljaar startte ik als W.O.-leerkracht in het 5de leerjaar. Omdat ik benieuwd was naar de voorkennis van de leerlingen en omdat ik het jaar op een speelse manier wilde starten, maakte ik een opfrisquiz.

In de werkboeken van het 1ste tot het 4de leerjaar ging ik op zoek de leerstof die de kinderen zeker onder de knie moesten hebben. Op basis van dit leerstofoverzicht verzon ik 24 vragen. De quiz maakte ik in Powerpoint zodat de leerlingen de vraag telkens konden zien en ik ook kon werken met een visueel aspect.

Via de groepjesmaker op het digibord verdeelde ik de klas in ploegen van 4 leerlingen. Om beurt mocht een ploeg een vraag kiezen. De vragen werden weergegeven door gerelateerde afbeeldingen in de powerpointpresentatie. Konden de leerlingen een goed antwoord geven op de vraag dan kregen ze de punten (bv.: moeten er 6 antwoorden gegeven worden, dan krijgen ze 6 punten). Als ze een verkeerd antwoord gaven, kreeg de volgende ploeg de mogelijkheid om de vraag te beantwoorden.

De powerpointpresentatie wijst zichzelf uit. Door op een afbeelding te klikken, kom je bij de vraag uit en door dan op ‘?’ te klikken, werd het antwoord zichtbaar. Door op de ‘terug’-pijl te klikken, kwam het overzichtsscherm weer tevoorschijn.

Interesse in deze quiz? Klik dan op de afbeelding.

Geef een reactie

