Herfstweek: wandplaten eigenschappen van blaadjes

Tijdens mijn W.O.-thema over de herfst had ik het met de kinderen ook over – hoe kan het ook anders – de blaadjes. In de methode die wij gebruiken op school kwamen een aantal eigenschappen van blaadjes aan bod, zoals bladrand, bladvorm en nervatuur. Om voor de kinderen het overzicht te bewaren maakte ik wandplaten waarop de eigenschap en een voorbeeld stonden.

De volgende eigenschappen moesten de kinderen kennen (bij het volgen van de methode):

  • nervatuur: handnervig, rechtnervig, veernervig
  • bladvorm: eirond, ovaalvormig, langwerpig, hartvormig
  • bladrand: gezaagd, getand, gelobd, gaaf

Ik weet dat er nog meer eigenschappen bestaan en dat ik op de geselecteerde eigenschappen ook dieper had kunnen ingaan maar ik koos ervoor om dit niet te doen omdat ik vind dat deze leerstof volstaat voor het derde leerjaar. Dit zijn ook de eigenschappen die het vaakst voorkomen dus de kinderen kunnen hiermee al heel wat blaadjes categoriseren.

Als je benieuwd bent naar de wandplaten, klik dan op de afbeelding.

Herfst bladeren wandplaat

Voor wie nog interesse heeft in materiaal over blaadjes, morgen komt een interessante hoekenwerk-activiteit online waarbij de kinderen blaadjes moeten bestuderen.

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.