Herfstweek: werkblad de paddenstoel

Gisteren deelde ik voor de herfstweek het voorblad van de bundel. In die bundel moeten ook werkblaadjes zitten, daarom toon ik vandaag het werkblad dat ik maakte over de paddenstoel.

In het begin van het thema van de herfst had ik een aantal paddenstoelen bij in de klas, die ik op zwart papier legde. Ik vertelde de kinderen dat we een proefje gingen doen en zij moesten voorspellen wat er zou gebeuren. Ze verzonnen de gekste dingen maar niemand deed de juiste voorspelling. Na enkele dagen zagen de kinderen heel duidelijk de sporen op het zwarte blad. Dit experiment gebruikte ik dan ook als inleiding bij de mijn les over de paddenstoel. Aan de hand van het boek Het leven van een paddenstoel van Angela Royston vertelde ik over sporen, schimmeldraden, hoeden en ringen. De kinderen luisteren heel geboeid en stelden interessante vragen. Door het experimentje waren ze ook heel nieuwsgierig en aandachtig.

Later in het hoekenwerk wilde ik toch ook een werkblad aanbieden over de paddenstoel om de leerstof vast te zetten, als herhaling en als houvast voor tijdens het leren. Ik maakte een werkblad waarop de kinderen konden oefenen op de delen van de paddenstoel en op het verloop van paddenstoelen. De oefening op de achterkant van het blad vonden ze niet simpel maar mits wat denkwerk samen met de kinderen hebben ze het toch allemaal kunnen oplossen.

Het werkblad kan je downloaden door op de onderstaande afbeelding te klikken.

Herfst de paddenstoel

Advertenties

Een gedachte over “Herfstweek: werkblad de paddenstoel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s