Herfstweek: blaadjes bestuderen

Gisteren konden jullie de wandplaten downloaden over de eigenschappen van blaadjes. Ik kondigde ook aan dat ik nog een interessante activiteit had voor in het hoekenwerk. Vandaag laat ik dan ook zien hoe ik de kinderen de eigenschappen van de blaadjes liet inoefenen.

Tijdens het hoekenwerk kwamen de kinderen in de blaadjeshoek terecht. Hier moesten ze een blaadje bestuderen en de juiste kenmerken aanduiden op de bladfiche. De opdracht bestond uit verschillende stappen:

  1. Neem een willekeurig blaadje uit de envelop.
  2. Kijk naar het cijfer op de achterkant van het blad en zoek op de boomlijst van welke boom dit blad afkomstig is.
  3. Vul de boom in op de bladfiche.
  4. Bestudeer de bladrand, de vorm en de nerven en duid de juiste eigenschappen aan.
  5. Teken het blad zo echt mogelijk over.

Wanneer de kinderen deze opdracht gedaan hadden, kwam ik even langs om te verbeteren. Dit kan ook perfect met een verbetersleutel gedaan worden.

Voor deze activiteit koos ik ervoor om blaadjes op te zoeken op internet, ze af te drukken en te lamineren. Ik had er ook voor kunnen kiezen om blaadjes uit het bos te halen en deze te gebruiken. Toch koos ik voor afgedrukte blaadjes omdat ik er zo zeker van was dat er veel verschillende soorten aan bod kwamen en dat ze lange tijd konden meegaan. Wel heb ik regelmatig een blad opgeraapt van de grond (tijdens de speeltijd, tijdens het wandelen naar de sporthal…) en aan de kinderen gevraagd wat voor eigenschappen dat blad had. Op de duur kwamen kinderen zelf al aanzetten met allerlei blaadjes en begonnen ze zelf spontaan te ontleden.

De blaadjes kan je downloaden door op de afbeelding hieronder te klikken.

Herfst blaadjes

Ook de lijst van de bomen kan je downloaden. De cijfers die op dit blad staan komen overeen met de volgorde van de blaadjes in het bestand hierboven. Als je de blaadjes afdrukt, nummer je ze dus als volgt:
1      2      3
4      5      6
7      8      9
10   11   12

Herfst overzicht bomen

 

 

 

 

 

 

De bladfiche, waarop ze alle eigenschappen kunnen aanduiden, kan je achter onderstaande afbeelding vinden.

Herfst bladfiche

3 gedachtes over “Herfstweek: blaadjes bestuderen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.