Weetjes van Word: holle letters

Als juf spendeer ik heel wat uren achter de computer: ik maak bundels, versiering voor in de klas, wandplaten en wil ook mijn blog regelmatig bijwerken. Voor mijn zelfgemaakt materiaal houd ik van dingen met een aantrekkelijke lay-out. Ik kies voor een vrolijk lettertype, bewerk afbeeldingen en probeer de boel wat op te leuken. Toch ben ik absoluut geen design-heldin. Ik trek mijn plan en volg de regels van de kunst hélemaal niet. Ik moet zelfs bekennen dat ik – voordat ik ontdekte hoe handig Publisher is – alles maakte in Word. Alles? Alles. Ik bewerk er zelfs afbeeldingen mee. Voor de echte ontwerpers zal dit absoluut belachelijk klinken maar voor mij werkt het. Ik ken er mijn weg, ik kan er vlot mee aan de slag én krijg resultaten waar ik tevreden mee ben. Als ik weer begin te prullen in Word is Google mijn beste vriend. Je moet het zo gek maar bedenken of Google weet raad. Hij heeft mij al heel wat bijgeleerd. Eén van de handige trucjes die ik ontdekte in Word, wil ik vandaag met jullie delen.

Regelmatig surf ik naar http://www.dafont.com om op zoek te gaan naar lettertypes die ik kan gebruiken in de bundels die ik maak. Ik zoek dan een eenvoudig lettertype voor de gewone tekst en een lettertype dat wat meer in het oog springt voor het voorblad. Als ik dan een tof lettertype tegenkom, denk ik wel eens: jammer dat die letters opgevuld zijn, hol zouden ze ook goed staan op mijn voorblad. Ik klik het lettertype weer weg en zet mijn zoektocht verder. Wel, laat dat nu verleden tijd zijn. Een lettertype gevonden waar je mee aan de slag kan maar dat niet hol is? Gewoon downloaden en zelf hol maken. (Je kan dit trouwens ook doen bij lettertypes die standaard in Office zitten.)

Open een leeg Word-bestand, selecteer je lettertype en typ de tekst. Holle letters staan het mooist bij letters met een zekere dikte. Ook kies ik liefst voor hoofdletters. Dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak. Bij dit voorbeeld kies ik voor lettertype Arial Rounded MT Bold op lettergrootte 100.

Holle tekst 1

Klik hierna op het kleine pijltje bij lettertype zodat een dialoogvenster opent.

Holle tekst 2

In het dialoogvenster klik je op ‘Teksteffecten’.

Holle tekst 3

Bij tekstopvulling kies je voor ‘Geen opvulling’.

Holle tekst 4

Vervolgens klik je op ‘Tekstkader’ waar je ‘Ononderbroken streep’ aanduidt. Hier kan je ook de kleur van de rand van je letter kiezen. Ik koos voor zwart.

Holle tekst 5

Eventueel kan je bij ‘Kaderstijl’ nog kiezen hoe breed je rand moet zijn en welk soort lijn het zal worden. Klik vervolgens op ‘Sluiten’ en dan op ‘OK’. Het eindresultaat ziet er dan zo uit.

Holle tekst 6

Deze techniek biedt je natuurlijk nog andere mogelijkheden. Zo kan je er ook voor kiezen om de opvulling en de rand van de letters in 2 verschillende kleuren te doen, wat er zo kan uitzien:

Holle tekst 8

Hierbij geldt vooral dat je moet experimenteren en op zoek moet gaan naar wat jij het mooist vindt.

Ik vind deze techniek alvast heel handig om bijvoorbeeld inkleurbare letters te maken en gebruik hem regelmatig.

12 gedachtes over “Weetjes van Word: holle letters

  1. Klari zegt:

    Op zoek naar holle letters om te kopiëren kwam ik deze weetjes tegen.
    Ik ben het meteen gaan proberen en na even oefenen lukte het zelfs deze bejaarde, die zichzelf, met computerboeken voor de jeugd, het computeren eigen heeft gemaakt.
    Nooit te oud om te leren.
    Hartelijk dank voor de goede uitleg.

    Like

  2. Oma zegt:

    HARTELIJK DANK!!! HET HEEFT ME ENORM GEHOLPEN OM EEN ZONDAGS SCHOOL CRAFT TE MAKEN IN THAILAND! MET DE WOORDEN: JESUS LOVES ME VOOR ALS BOORDER EN EEN FOTO VAN HET KIND IN HET MIDDEN.

    Like

  3. Juffrouwmarjan zegt:

    Vraagje: wij werken met de handleiding karakter. Kent er iemand een lettertype dat qua geschreven (vloeiend) schrift daar op lijkt?

    Like

  4. fozvillage zegt:

    Beste, ik zou in word een tekst willen typen in een zwarte balk, maar de letters moeten automatisch de kleur aannemen van de achtergrond (transparante achtergrond). Is dit mogelijk om via word te doen (of ppt, publisher)?

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.