De eerste schoolweek zit erop, het nieuw is eraf, en de echte lessen zijn weer aan de gang. Bij het begin van het derde leerjaar moet er heel wat leerstof uit het tweede leerjaar herhaald worden. De vakantie heeft ervoor gezorgd dat er een laagje stof over de maaltafels, de spellingsregels en het honderdveld gedwarreld is, dat er nu even af geblazen moet worden. Ik herhaalde gisteren in de klas de optelling en aftrekking tot 100 zonder brug. Omdat ik (en de handleiding eigenlijk ook) het belangrijk vind dat kinderen de dingen bij de juiste naam noemen, heb ik een wandplaat gemaakt bij de optelling en de aftrekking.
Optellen en aftrekken is iets wat je levenslang blijft doen. Het is dus best handig als je de onderdelen van zo’n oefening juist kan benoemen. Ik maakte 2 wandplaten waarbij de juiste begrippen aangebracht worden. Deze hang ik voorlopig aan een zijflap van het bord zodat de kinderen er heel vaak naar kunnen kijken. Eens ik merk dat ze er mee weg zijn, verplaats ik de wandplaten naar de zijmuur zodat de leerlingen nog wel kunnen piepen maar dat de wandplaten niet meer té aanwezig zijn.
Ik drukte de wandplaten af op A3-formaat zodat ze goed leesbaar zijn van overal in de klas.
Eens we beginnen met het opfrissen van maal- en deeltafels zullen hier zeker ook nog wandplaten van verschijnen.
Om de wandplaten te downloaden, klik je op de onderstaande afbeelding (de wandplaten zitten in één bestand).
Hebben wij ook in elke klas van 1 tot 6 (enkel de posters die voor het leerjaar van toepassing zijn, hangen aan de muur). Bij ons staan er nog synoniemen van ‘optelling’, ‘aftrekking’, ‘vermenigvuldiging’ en ‘deling’ bij. Heel handig! De kids mogen het altijd gebruiken! 🙂
LikeLike