Spannende vakantietaak voor wiskunde in cluedovorm

Snel even tussendoor een bericht van mij omdat ik voor het einde van het schooljaar nog iets leuks wil delen. Om ervoor te zorgen dat de kinderen tijdens die zalige zomervakantie niet alles vergeten wat ze dit jaar leerden, maakte ik een vakantietaak voor wiskunde. Zo’n saaie bundel waarbij het voor de ouders elke dag opnieuw een opgave is om hun kinderen aan het werk te zetten? Zeker niet! Hoe ik het dan wel heb aangepakt, laat ik jullie graag zien.

Vorige week vond ik het tijd voor een flinke brainstorm over de vakantietaak voor wiskunde. Ik kon me niet echt vinden in een bundel vol oefeningen die dan op 1 september volledig ingevuld afgegeven moet worden. Het leek me een uitdaging om iets te bedenken waardoor de kinderen met plezier aan de opdrachten zouden werken. Na wat kladblaadjes vol gekrabbeld te hebben, was mijn concept klaar…vakantietaak voor wiskunde in de vorm van cluedo.

Als thema heb ik gekozen voor FC De kampioenen, aangezien dit figuren zijn die bij de kinderen leven en die ze ook allemaal kennen. In het verhaal dat ik verzon, wordt Neroke, het hondje van Carmen, dood teruggevonden. Carmen is in alle staten en moet en zal de dader vinden. Ze wil dan ook meteen te weten komen waarmee haar lieve hondje vermoord werd en op welke plaats.

Het boekje bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een voorblad dat de leerlingen nieuwsgierig moet maken
  • een brief van Carmen waarin ze om hulp vraagt
  • een tekst van mij waarin ik de kinderen uitleg wat ze nu precies moeten doen
  • een overzichtsblad met verdachten
  • een overzichtsblad met mogelijke wapens
  • een overzichtsblad met mogelijke plaatsen
  • 18 opdrachten

De kinderen vullen telkens een blad in waarop oefeningen staan die bij een bepaald onderdeel van wiskunde horen. Onderaan het blad krijgen ze een opdracht van Carmen. Als ze die opdracht goed doen, komen ze uit bij een getal. Dat getal kunnen ze terugvinden op één van de drie overzichtsbladen en mag geschrapt worden. Als ze alle 18 opdrachten gedaan hebben, zullen nog 1 dader, 1 wapen en 1 plaats overblijven, dan is de moord opgelost.

 

In mijn bundel heb ik erbij gezet dat de kinderen mij altijd mogen mailen met hun vermoedens. Zo kan ik meteen feedback geven en hoeven ze niet tot 1 september te wachten. Deze gegevens heb ik er voor jullie uit gehaald, zodat je de bundel niet hoeft aan te passen maar meteen kan gebruiken.

De bundel is ontworpen met als bedoeling om er een boekje van te maken. De pagina’s in het PDF-bestand zien er misschien nogal groot uit maar uiteindelijk zal alles op A5-formaat komen. Als je het gaat afdrukken, kies dan ook voor de juiste instellingen, uit respect voor het werk dat ik er in gestoken heb.

Als je de vakantietaak ook graag wil meegeven met de kinderen, klik dan op de volgende afbeelding.

P.s.: Voor je dit bericht vrolijk gaat downloaden, wil ik graag nog even iets kwijt. Dit idee is iets waar ik erg fier over ben. Ik beschouw het een beetje als een pronkstuk op mijn blog en twijfelde een beetje of ik het wel zou delen. Ja, ik ben grote voorstander van materiaal delen en elkaar inspireren maar toch geeft het me soms een dubbel gevoel. Want ik steek veel tijd in al het materiaal dat ik hier deel, en het voelt soms niet eerlijk dat anderen dat zomaar allemaal kunnen overnemen. Daarom één vraag aan jullie: wil je alsjeblieft ‘De juffrouw zegt’ vermelden als het over mijn materialen gaat? Ik wil niet stoefen maar ‘Ere wie ere toekomt’ lijkt me hierbij wel een correcte spreuk om in het achterhoofd te houden. Bedankt om hier rekening mee te houden en voor de rest…veel plezier met de bundel!

37 gedachtes over “Spannende vakantietaak voor wiskunde in cluedovorm

  1. Karen zegt:

    Amai, wat ben jij een gedreven juf. En groot gelijk. Delen is zeker oké, zomaar kopiëren niet! Heb hier heel het jaar knap werk zien verschijnen, geniet vanaf volgende week van je welverdiende vakantie!

    Like

    • Elise zegt:

      Tof dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Het doet me plezier om te horen dat de volgens van ‘De juffrouw zegt’ blij zijn met wat ik deel. En als ik jullie tevreden reacties hoor dan word ik alleen nog gemotiveerder, dus ik blijf zeker voort doen. Jij ook een prettige vakantie gewenst!

      Like

  2. Greet zegt:

    Wauw heel knap hoor!
    Misschien is het een idee om onderaan de pagina’s jouw blog te vermelden in de voettekst? Zo weten wordt je blog automatisch vermeld? 😉

    Like

    • Elise zegt:

      Daar had ik ook al aan gedacht maar ik hoef niet persé op al het materiaal te staan. Ik vind het niet nodig dat het overal opstaat. Ik wil wel dat er op de juiste manier mee omgegaan wordt. Achja, hopen dat iedereen voldoende gezond verstand heeft zeker 🙂

      Like

  3. Elvie zegt:

    Wat een knap werk!!! De kinderen van de klas waren meteen erg enthousiast.
    Ik ben ook al even een juf van het derde leerjaar. Als je ooit iets nodig hebt, mag je me gerust contacteren. Een fijne vakantie!!!

    Like

  4. Sarah zegt:

    Mijn dochter vond het fantastisch. Ze ging er helemaal in op. De bedoeling was dat ze elke dag enkele blaadjes maakte tijdens ons weekje vakantie, maar ze vond het zo spannend om te weten wie het gedaan had, dat alles op één namiddag af was. Nadien maakte ze er de wildste verhalen van hoe het dan juist gebeurd was 🙂

    Like

  5. lien zegt:

    Hoi, wij gaan deze bundel gebruiken bij de start in het vierde leerjaar. Ik ben er zeker van dat de kinderen hier superveel rekenplezier aan gaan beleven! Ik vind het een geweldig idee en een nieuwe insteek om op deze manier misschien ook eens een volgende taak uit te werken. Merci!

    Like

  6. Daisy zegt:

    Wauw wat een leuk idee! Je zorgt ervoor dat de kinderen nog met de leerstof bezig zijn in de vakantie maar op een hele toffe manier. Je mag hier enorm trots op zijn. Je inspireert er andere mee.

    Like

  7. Kim zegt:

    WAAAUW!! Ik ben helemaal onder de indruk. Jammer dat ik het nu pas gevonden heb. Ik sta zelf in het 3de leerjaar het had super geweest om deze einde schooljaar mee te geven. Erg motiverend. Ik ga hem volgend jaar in juni zeker gebruiken. Heel hard bedankt om dit te willen delen. Knap werk!!

    Like

  8. Emmy zegt:

    Dit is echt wel knap! Het moet je heel veel werk gekost hebben om dit te maken. Hartelijk dank om te delen. Ik zou het ook heel fijn vinden om in mijn derde leerjaar te gebruiken.

    Like

  9. Lisa zegt:

    Echt superleuk gedaan! Een topidee!
    Ik denk dat dit de kinderen enorm motiveert.
    Bedankt om dit te delen, ik snuister graag nog wat verder op jouw website 🙂

    Like

Geef een reactie

