Archiefplezier #1 – Lezen is leuk

‘De juffrouw zegt’ bestaat nu iets meer dan 2 jaar en in die tijd zijn er al 178 berichten online gekomen. Berichten over heel uiteenlopende onderwerpen, gaande van verjaardagsfeestjes tot w.o.-thema’s. Om jullie een kijkje te geven in het archief van ‘De  juffrouw zegt’ besloot ik een nieuwe categorie in het leven te roepen, namelijk ‘Archiefplezier’. Regelmatig zal ik berichten die bij elkaar passen met jullie delen, onder de noemer archiefplezier. Zo krijgen ook al wat oudere berichten de aandacht die ze verdienen. Vandaag ga ik van start met het thema ‘Lezen is leuk’.

Lezen is voor mij altijd leuk geweest. Als kind ging ik liefst zo vaak mogelijk naar de bib om dan met mijn armen vol boeken weer naar huis te gaan. Helaas is lezen niet voor iedereen even leuk. Er zijn heel wat kinderen die het plezier van lezen echt niet begrijpen. Het voelt voor hen als een opgave en ze kijken er ontzettend tegenop. Het is dan mijn taak als juf om hen toch te motiveren en om hen op één of andere manier warm te maken voor het lezen van boeken.

Eerst en vooral wil ik kinderen meenemen in de wereld van verhalen. Hierdoor ervaren ze dat ze door een verhaal even helemaal ergens anders kunnen zijn. Dit doe ik door regelmatig voor te lezen in de klas. Ik probeer er ook echt gezellige momenten van te maken en hen te laten zien dat ik hier zelf ook écht van geniet. Welke boeken ik graag voorlees in de klas, kan je lezen bij mijn voorleestips. Dat doet me er trouwens aan denken dat ik eens een ‘Voorleestips #2’ moet opstellen, want intussen heb ik weer heel wat nieuwe boeken leren kennen.

Vaak is het voor kinderen moeilijk om te weten welke boeken nu bij hen passen. Ze nemen maar iets uit het rek en beginnen eraan, in de hoop dat het boek hen bevalt. Om het keuzeproces iets makkelijker te maken voor hen bedacht ik de leesvlaggetjes. Wie een boek heeft uitgelezen, vult een vlaggetje in en hangt het op. Door te kijken naar het genre en de score kunnen andere kinderen elkaar tips geven over welke boeken echte aanraders zijn.

Goed, het boek is gekozen maar hoe weten kinderen nu of dit boeken op hun niveau zijn? Niets zo frustrerend als een boek lezen dat eigenlijk wat moeilijk is en waarin je maar niet vooruit geraakt. Als hulpmiddel maakte ik een poster die bij de boekenkast hangt, waarop de stappen van de vijfvingertest worden uitgelegd. Zo testen de kinderen in 1 2 3 of het boek dat ze kozen ook echt iets voor hen is.

Tot slot wil ik ook graag de leesbingo’s die ik maakte nog eens in de spotlight zetten. Zowel voor de paas- als voor de zomervakantie gaf ik met de kinderen een leesbingo mee en aan hun reacties te horen, vielen deze heel goed in de smaak.

Ziezo, het eerste archiefplezier-bericht is een feit. Geniet van de oude berichten en aarzel niet om zelf op ontdekking te gaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s