Quotes uit de klas #1

Wat ik zo heerlijk vind aan leerkracht zijn is de dagelijkse omgang met kinderen. Jonge kinderen zijn zo oprecht en ontwapenend en dat geeft mij een goed gevoel. Door zichzelf te zijn, toveren ze dagelijks een lach op mijn gezicht en krijg ik een warm gevoel vanbinnen. Hun kinderlijke naïviteit zorgt er soms ook voor dat er grappige woorden, zinnen, verhalen uit hun mond komen. Zinsconstructies die zo grappig zijn, dat het zonde zou zijn om ze niet te delen.

De kinderen hadden even vrije tijd in de klas en mochten kiezen wat ze deden. L. koos ervoor om een tekening te maken. Ijverig ging hij aan de slag. Na een tijdje kwam hij superfier met zijn tekening naar voren om te tonen wat het resultaat geworden was. Trots zei hij: “Kijk juf, ik heb een vogelverschrikkelaar getekend.”

Tijdens de lessen W.O. was ik met de kinderen aan het praten over handicaps. Het ging erover dat er tegenwoordig al veel kon gedaan worden voor mensen met een beperking, dat er veel hulpmiddelen bestonden. Zo waren er al rolstoelen, speciale brillen en hoorapparaten genoemd. Tot iemand zei: “Wie na een ongeval geen been meer heeft, kan dan een nieuw been krijgen. Ze kunnen ook bijvoorbeeld een hand vervangen.” Waarop D. reageert: “Ja, en ze kunnen zelfs ook uwe ruggendraad vervangen!”

Af en toe doe ik in de klas een tussendoortje. Als ik merk dat de kinderen nood hebben aan wat afleiding, zwier ik er snel een spelletje tussen. Zo ook dit keer. Ik had de kinderen zich laten verdelen in 2 groepen en gaf hen allerlei korte opdrachten die ze zo snel en goed mogelijk met hun groep moesten uitvoeren. Dat waren opdrachten zoals ‘Ga van klein naar groot staan’ of ‘Maak een rij waarin je op alfabetische volgorde van voornaam staat’. Na een aantal opdrachten bleek de éne groep toch sterker dan de andere, waardoor ze steeds wonnen. Hierdoor ontstond wat wrevel in de klas en begonnen de leerlingen te discussiëren. Tot plots R. met de volgende wijze woorden kwam: “Het gaat niet alleen over de bestemming, het gaat ook over de reis.” De woorden misten hun effect niet want plots was iedereen stil. Toen R. merkte dat alle kinderen hem niet-begrijpend aankeken, voegde hij er nog aan toe: “Dat zegt mijn mama toch altijd.”

S. is een echte familieman. Hij had er dan ook erg van afgezien dat zijn ouders uit elkaar waren gegaan. Sinds kort waren een stiefmama en -papa in beeld gekomen en S. was weer erg in zijn nopjes. Hij had de nieuwe familieleden met open armen ontvangen en meteen zijn grote hart gesloten. Ik kreeg dan ook regelmatig verhalen over zijn nieuwe familie. Zo kwam hij op een dag het volgende vertellen: “Mijn stiefpapa is heel beroemd in Amerika. Alle meisjes zijn daar verliefd op hem. En dat is écht waar he. Hij heeft mij al beloofd dat ik later zijn rechterhand mag worden.” Op zich niet zo grappig maar zijn blik erbij maakte de hele situatie wel erg aandoenlijk.

Binnen het thema ‘Tik tak tijd’ sprak ik met de kinderen over hun levenslijn en die van hun ouders en grootouders. Ze moesten levenslijnen inkleuren en ik vertelde hen dat als hun mama/oma nog leefde, ze mochten kleuren tot op het (voorlopige) einde van de levenslijn, namelijk 2015. De meeste kinderen reageerden heel tevreden dat hun ouders en grootouders nog leefden, gelukkig maar. B. had de volgende reactie: “Mijn mama mag echt niet doodgaan, dan is er niemand meer om eten te maken.” Waarop ik zei: “Alleen daarom?” Zijn antwoord was: “Nee, ook omdat er anders niemand ons nog op school kan komen halen.”

Na de speeltijd wandelden we met de rij naar boven. Ik vond dat de rij nogal kort leek dus ik draaide me om en mompelde bij mezelf: “Heb ik iedereen bij? Ja, ik mis niemand.” Waarbij ik alle kinderen even snel telde. Plots hoorde ik S. naast mij reageren: “Ik mis wel iemand, mijn mama.”

Al deze situaties maken dat ik alle kinderen één voor één in mijn hart sluit. Hun oprechtheid en eerlijkheid zijn zo aandoenlijk, elke dag geniet ik ervan.

 

Een gedachte over “Quotes uit de klas #1

Geef een reactie

