Computertip: De achtergrond van een afbeelding transparant maken

In mijn bericht van vorige week legde ik jullie uit hoe je in Word heel eenvoudig zelf labels kan maken. Ik vertelde daar dat je de afbeelding transparant moest maken en ze zo over de andere afbeelding kon schuiven. Nu kreeg ik achteraf de vraag of die uitleg wel klopte want het lukte niet bij iedereen. Mijn uitleg was inderdaad niet helemaal volledig. Ik vergat erbij te vertellen dat afbeeldingen soms een witte achtergrond hebben die je in Word niet zomaar weggewerkt krijgt. Vandaag leg ik uit hoe je dat snel kan doen via een handige website.

Eerst en vooral moet je via Google op zoek gaan naar een afbeelding die je graag wil gebruiken. Deze sla je dan op in je computer.

Transparant 1

Vervolgens surf je naar www.lunapic.com. Als je op deze site terecht komt, klik je op Browse. Hierdoor kan je een afbeelding die op je computer staat, uploaden om te bewerken.

Transparant 2

Zodra de foto geüpload is, klik je via het menu bij Edit op Transparent.

Transparant 3

Vervolgens kan je in de foto op de kleur klikken die je transparant wil maken. Je zal zien dat de achtergrond verdwijnt en dat er blokjes voor in de plaats komen. Dat wil zeggen dat de achtergrond nu transparant is. Door de schuifbalk te bewegen kan je de graad van transparantie nog licht veranderen.

Onderaan de foto kan je op save klikken, waardoor je de foto op je computer kan opslaan.

Transparant 4

Door deze foto in te voegen in een Word-bestand kan je er een label mee maken zonder dat er een wit kadertje achter de foto staat.

Ik vermoed dat er professionelere manieren zijn om dit probleem op te lossen maar dit is de manier die ik het liefst gebruik. Hopelijk heb ik jullie met deze uitleg vooruit kunnen helpen en mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.

 

7 gedachtes over “Computertip: De achtergrond van een afbeelding transparant maken

  1. Stéphanie zegt:

    Hoi,
    Dit is echt een duidelijke uitleg, waarvoor dank!
    Ik kan het opslaan, maar niet meer openen. Dan krijg ik allemaal rare tekens.
    Weet je daar iets over? 🙂
    groetjes

    Like

Geef een reactie

