Zelf het AVI-niveau bepalen van een boek of tekst

Als kind was ik een ontzettende boekenfan. Je kon me wekelijks terugvinden in de bib, ik nam zoveel mogelijk boeken mee naar huis en las ze aan een supertempo uit. Voor mijn verjaardag of voor andere gelegenheden vond ik het super om boeken cadeau te krijgen. Zo kwam het dan ook dat we thuis niet alleen boeken uit de bibliotheek hadden maar ook een eigen bibliotheekje konden aanleggen. Intussen waren we thuis allemaal 18+ waardoor de kinderboeken met rust gelaten werden en ze lagen te verstoffen in de kast. Tot ik klaar was met de lerarenopleiding, aan de slag ging als juf Elise en mijn eigen klas kreeg. Ineens konden die boeken weer uit het rek gehaald worden om door nieuwe kinderen verslonden te worden. Maar welk boek is nu geschikt voor welke lezer?

In de lagere school moeten veel kinderen het lezen nog onder de knie krijgen. Ze moeten nog regelamtig oefenen om zo teksten met een steeds hogere moeilijkheidsgraad te kunnen lezen. Eens ze AVI 9 bereikt hebben, wordt er van uit gegaan dat ze goed kunnen lezen. De kinderen kunnen dit niveau bereiken door telkens een hoger niveau te oefenen.

Als grote boekenfan leek het me leuk om mijn eigen boeken mee naar de klas te nemen. Maar hoe weten de kinderen nu welk boek geschikt is voor hen om te lezen en welk boek misschien nog wat moeilijk is? Niet elk boek is gelabeld als AVI-boek en ook als leerkracht is het niet evident om voor elk boek de juiste inschatting te maken. Maar, goed nieuws:  ik vond een programma dat je helpt bij het bepalen van het AVI-niveau van een tekst of boek.

AVI bepalenOp deze website vond ik het programma AVI-bepaling. Dit programma biedt je verschillende mogelijkheden om het AVI-niveau van teksten te bepalen. Zo kan je een stukje tekst gewoon overtypen maar is het ook mogelijk om het aantal lettergrepen, woorden en zinnen handmatig in te geven.

Ik heb het programma uitvoerig getest op de verschillende manieren en volgens mij geeft het een vrij betrouwbaar resultaat. Natuurlijk moet je als leerkracht ook nog een kritische bril op zetten en bekijken of het opgegeven AVI-niveau ook effectief kan kloppen maar dit programma geeft alleszins een heel goede richtlijn.

8 gedachtes over “Zelf het AVI-niveau bepalen van een boek of tekst

  1. Minke zegt:

    Hoi,

    Ik heb al enkele keren geprobeerd om dit programma te downloaden…
    Van zodra ik echter op ‘automatisch berekenen’ klik, loopt het vast en geeft het een foutmelding…
    Was dit bij jou ook het geval?

    Grtjs

    Like

    • Elise zegt:

      Helaas lukte het automatisch berekenen bij mij ook niet. Ik dacht dat het aan mijn computer lag maar dat is dus niet zo. Handmatig lukt wel. Een tip hierbij: doe het samen met iemand die dicteert, dat gaat vlotter.

      Like

  2. kirbyjanseghers zegt:

    Heb ik ook nog gedaan met m’n bibboeken in de klas: het AVI-niveau bepaalt. Ik sta in het vierde leerjaar en na een poosje besefte ik dat ik vooral het leesplezier als belangrijkste doel van m’n klasbib wilde. Nu staan alle boeken door elkaar & de kids hebben er veel meer plezier in. Ik leer hen wel de vijfvingertest aan in het begin van het schooljaar om te bepalen of een boek te moeilijk voor hen is: http://www.makkelijklezenplein.nl/ouders/veel-gestelde-vragen/vijfvingertest–een-snel-controlemiddel

    Like

    • Elise zegt:

      Er zijn 2 mogelijkheden. A) Je neemt een deel van de tekst over. B) Je geeft van een deel van de tekst het aantal lettergrepen in. Let wel op: ik heb al van meerdere mensen met nieuwe computers gehoord dat optie A bij hen niet goed lukt.

      Like

  3. yaseen zegt:

    Hallo,

    Wat leuk dat u zoveel doet voor de kinderen.
    Weet u trouwens hoe een auteur aan zo’n Avi graad bepaling komt? Dus een label waarmee duidelijk wordt dat het boek van zulks avi niveau is?

    Like

Geef een reactie

