Aan het derde leerjaar is het magische getal 1000 verbonden. Als ik op 1 september aan de kinderen vroeg waar ze naar uitkeken dit schooljaar zeiden ze in koor: “Leren tot 1000.” Nu, dit is niet voor elk kind even evident. De getallen worden nu wel heel erg groot en het overzicht bewaren is niet gemakkelijk. Ik kreeg tijdens het oudercontact van één van de ouders de vraag of ik een aantal oefeningen wilde voorzien voor in de vakantie om de getallen tot 1000 in te oefenen. Ik kon online op zoek gaan naar een bundel maar besloot toch om er zelf één te maken, helemaal op maat van de kinderen in mijn klas.
De bundel telt 8 bladzijden oefeningen die stapsgewijs worden opgebouwd. We beginnen weer helemaal met de basis waar de kinderen de getalstructuur bestuderen met behulp van MAB-materiaal. Zodra dit ingeoefend is, worden de oefeningen wat moeilijker en verwacht ik al wat meer inzicht in de getallen. Op het einde van de bundel vinden de kinderen dan (relatief eenvoudige) optellingen en aftrekkingen tot 1000.
Als ik een bundel meegeef met de kinderen, doe ik dit nooit als een verplichting. Ik ben van mening dat kinderen vakantie echt nodig hebben, leerkrachten trouwens ook, en dat ze er dan ook van moeten kunnen genieten om niks te moeten. Als ze zelf willen oefenen, of de ouders willen dat hun kinderen oefenen, dan mag dit natuurlijk altijd en dan klaag ik er zeker ook niet over.
Wil je ook graag een oefenbundel tot 1000 om te gebruiken als extra materiaal, huiswerk of contractwerk? Klik dan op de afbeelding.
Baie dankie. Ek waardeer hierdie herhalingsbundel. Ek is van SA.
LikeLike
Het is echt een grote hulp! Kan ik het misschien ook krijgen in een word bestand? Want zou er misschien nog wat in willen aanpassen!
LikeLike
Het doet me plezier om te horen dat je de bundel goed kan gebruiken. Van al het materiaal op mijn blog deel ik alleen het PDF-bestand. Ik vind de dingen goed zoals ze zijn en deel dus geen bewerkbare bestanden. Mocht je het toch anders willen, kan je deze bundel altijd als inspiratie beschouwen en zelf iets uitwerken.
LikeLike