Actief aan de dag beginnen met de dagstarter

Elke ochtend verliep bij mij in de klas hetzelfde. De kinderen kwamen binnen, legden hun materiaal op de juiste plaats en gingen zitten. Het waren telkens dezelfde kinderen die snel klaar waren en die dus lang moesten wachten op de kinderen die er ’s morgens  iets minder vaart achter zetten. Om het ochtendritueel iets vlotter én zinvoller te laten verlopen, voegde ik de dagstarter in.

Sinds kort staat er nu elke ochtend een dagstarter klaar op het digibord. De kinderen komen nog steeds de klas binnen en leggen hun materiaal weg maar zien ook meteen de opdracht klaarstaan. Dit motiveert hen om snel in orde te zijn en zo te kunnen beginnen aan de dagstarter.

Ik reken voor de dagstarter 5 tot 10 minuten. Het zijn dus korte opdrachten die de leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren en die niet te veel tijd in beslag nemen. Zo wordt de tijd ’s ochtends nuttig besteed, is er geen verloren tijd en gaan de kinderen meteen aan het werk.

Wat voor opdrachten ik in de dagstarter steek is heel uiteenlopend. Dat kan gaan van een aantal herhalingsoefeningen over de leerstof van de voorbije dagen maar daar kunnen ook een bewegingsopdracht, een zoekplaat of een raadsel tussen zitten. Soms kies ik voor een heel praktische dagstarter en laat ik de kinderen alvast het materiaal klaar nemen voor de eerste les. Doordat het aanbod zo gevarieerd is, zijn de kinderen altijd nieuwsgierig naar wat die dag hun opdracht zal zijn en kijken ze er ook altijd naar uit om eraan te beginnen. Mijn ochtenden in de klas verlopen vanaf nu veel minder rommelig, en dat is voor iedereen ideaal.

Ik ben onlangs begonnen met ideeën voor de dagstarter op Pinterest te verzamelen. Voorlopig is mijn bord daar nog niet erg goed gevuld maar ik blijf zoeken. Volg me daar gerust om te weten te komen hoe mijn dagstarters eruit zien.

Een gedachte over “Actief aan de dag beginnen met de dagstarter

  1. Myrea zegt:

    Het blog van onderwijsenzo heeft vaak leuke starters. Hij heeft ook een pinterest pagina.
    Bij ons op school beginnen we elke dag met 20 minuten vrij lezen. Een deel van de klas doet dit al vanzelf en goed, maar ik merk dat dezelfde kinderen steeds een kwartier voor de boekenkast staan en dan niet tot lezen komen… Dit is misschien wel een leuke oplossing!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.