Bij het voorbereiden van mijn lessen voor de komende dagen stootte ik op een lessenreeksje over het alfabet. In les 1 wordt het klassikaal aangebracht en ingeoefend en les 2 bestaat uit oefeningen maken in het werkboek. Deze manier van werken leek me een beetje saai en eentonig en ik besloot om een alfabet-hoekenwerk in elkaar te steken.
Het hoekenwerk bestaat uit 5 opdrachten waarvoor ik telkens een kwartiertje reken. De snelle leerlingen zijn zo niet te snel klaar met alles en de minder snelle werkers hebben toch nog voldoende tijd om elke opdracht te doen.
Opdracht 1 – Woordkaarten ordenen
Bij de eerste opdracht krijgen de leerlingen een aantal woordkaarten die verdeeld zijn in verschillende thema’s. Ze kiezen er een thema uit en leggen de woorden van die groep in alfabetische volgorde. Er komen ook woorden voor die dezelfde beginletter hebben zodat ze verder moeten denken.
Mogelijke thema’s zijn: fruit, groenten, drank, sporten, landen…
Opdracht 2 – Werkschrift
Om de oefeningen in het werkschrift niet verloren te laten gaan, zet ik de leerlingen in deze hoek aan het werk om toch de oefeningen te maken.
Opdracht 3 – Alfabetspelletjes op de computer
Na wat speurwerk hier en daar vond ik een goede link met allerlei spelletjes om het alfabet in te oefenen. De spelletjes zijn eenvoudig waardoor de kinderen er makkelijk zelf mee aan de slag kunnen.
De spelletjes die mij leuk leken kan je hier en hier terugvinden.
Om ook een bewegingsaspect toe te voegen aan het hoekenwerk koos ik voor een lichaamsalfabet. De leerlingen bedenken een woord en beelden dit letter per letter uit met behulp van de uitbeeldfiche. De medeleerlingen proberen zo het woord te raden.
Opdracht 5 – Letters versieren
Ik drukte alle letters van het alfabet af op A5-formaat met een zwarte rand en een witte opvulling. In deze hoek is het de opdracht dat de leerlingen de letters versieren met tekeningen van dingen die met die letter beginnen. Bij moeilijke letters (q, x, y) mogen ze de letter gewoon kleurrijk versieren.
De letters kan je downloaden door op onderstaande afbeelding te klikken.
Wij werken met dezelfde methode, denk ik. Dit is dus ideaal, bedankt! 😁
LikeLike