Herhalingsspel voor controledictee

Bij de methode ‘Tijd voor taal – spelling’ worden 28 woordpakketten aangeboden in het 3de leerjaar. Na ongeveer 5 à 6 woordpakketten vindt er een controledictee plaats. Bij dit dictee worden woorden en zinnen gedicteerd die alle geleerde moeilijkheden bevatten. Er moeten hiervoor dus heel wat regels herhaald worden. Om deze herhaling op een speelse manier aan te pakken, verzon ik een herhalingsspel. Dit herhalingsspel is aanpasbaar zodat het bij elke herhalingsles gespeeld kan worden.

De kinderen spelen in duo’s. Iedereen krijgt 2 papieren: een rooster gevuld met woorden – die uit de geleerde woordpakketten komen of dezelfde moeilijkheden bevatten – en een klein leeg rooster. De bedoeling is om de woorden correct op te schrijven en zo het lege rooster te vullen. Ik schets even de situatie zodat het spel duidelijk wordt.

Leerling A: “Vertel mij het woord dat in vak A1 staat.”
Leerling B leest het juiste woord voor dat op zijn blad staat.
Leerling A schrijft het woord op in zijn kladschrift.
Leerling B controleert het woord.
Is het woord juist geschreven? Dan zet leerling A een kruisje in het lege rooster in vakje A1.
Is het woord fout geschreven? Dan zet leerling A geen kruisje.
Hierna is de spelbeurt van leerling A voorbij en doorloopt leerling B hetzelfde proces.

De kinderen krijgen allebei een verschillend woordenblad zodat ze niet op hun eigen blad kunnen piepen hoe ze het woord moeten schrijven.

Bedoeling is om zo snel mogelijk een rij/een kolom/meerdere rijen/het blad/… vol te hebben.

Bij dit spel is het mogelijk om te differentiëren door zelf te bepalen welke leerlingen samen in een groepje gaan. Zo zorg je ervoor dat 2 sterke leerlingen elkaar wat uitdagen en aan een gelijk tempo punten scoren en hebben de zwakke leerlingen geen te negatief gevoel bij het spel.

Doordat de leerlingen de woorden nog een keer moeten vragen als ze het fout hebben geschreven, moeten ze echt gaan nadenken over de schrijfwijze om een punt te kunnen scoren.

Ik heb de spelletjes intussen 3 keer gespeeld in de klas (voor controledictee 3, 4 en 5) en de kinderen waren steeds heel enthousiast.

Heb je interesse in het spelmateriaal? Klik dan op de volgende afbeeldingen.

Controledictee 3 Controledictee 4 Controledictee 5

10 gedachtes over “Herhalingsspel voor controledictee

    • Elise zegt:

      Ik deel enkel bestanden in PDF omdat ik ze goed vind zoals ik ze gemaakt heb. Maar je kan dit heel eenvoudig zelf in Word maken. Tabel invoegen van 8 x 8, woorden kiezen, aantrekkelijk lettertype en klaar!

      Like

      • Aline zegt:

        Oké. Hoe laat jij de leerlingen het spelen? Hoe verdienen ze punten?
        En kan je het spel ook met 3 ll. laten spelen? Ik zal altijd 1 groepje van 3 ll. hebben.
        Verder vroeg ik me af of je het ook kan gebruiken i.f.v. de lessen ‘werkwoorden’.

        Like

      • Elise zegt:

        Ze spelen per 2, dicteren om beurt een woord en mogen een kruisje zetten in het overeenstemmende vakje als het juist geschreven is. Ze krijgen een punt per lijn die volledig aangekruist is. Als ik een oneven aantal lln in mijn klas heb, neem ik de zwakste ll bij mij om te spelen zodat ik daar nog extra aandacht aan kan besteden. Bij werkwoorden kan het volgens mij ook, dan zet je bv ‘ik word’ of ‘hij koopt’ of … in de vakjes.

        Like

    • Elise zegt:

      Ze spelen zo lang als de les duurt. Bij mij is dat meestal opgesplitst in 2 x 25 minuten en het gebeurt zelden dat iemand dan zijn hele blad vol heeft. Nog een belangrijke tip: probeer gelijkwaardige groepjes te maken zodat het echt een uitdaging is tegen wie je speelt.

      Like

  1. Leen Den Tandt zegt:

    Hey, iedere keer er een controledictee is, gebruik ik jouw spel! De kinderen in de klas vinden het geweldig. Het lukt mij niet meer om het te openen door op de afbeelding te klikken. Hoe komt dit?

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.