Na een rustige vakantie was het weer tijd om aan de slag te gaan. Deze week werkten we het thema over het weer af, vertelden de kinderen over hun knuffels en leerden we over de Olympische Winterspelen.
Maandag
De dag begon al meteen op een leuke manier want we trokken weer naar het zwembad. Dit keer ging het er een beetje anders aan toe dan anders want de kinderen mochten met hun kleren het zwembad in. Ze leerden hoe ze zichzelf met behulp van hun kleren konden laten drijven en doken hun kleren op van de bodem. Het was een toffe maar vermoeiende starter van de nieuwe week.
Na het zwemmen speelden we weer het herhalingsspel voor het controledictee. Ik verdeelde de kinderen in duo’s waarbij ik lette op gelijke niveau’s en nam de 3 zwakste spellers bij mij. Samen oefenden we alle moeilijke woorden in en letten we goed op voor valkuilen.
Tijdens de vakantie was de vastenperiode begonnen en daar wilde ik in de klas ook even aandacht aan besteden. We besloten om allemaal een werkpunt te bedenken waarop we 40 dagen lang extra zouden letten. Het mocht zowel iets zijn dat ze zouden laten maar het mocht ook iets zijn dat ze deze periode net extra goed zouden zijn. Ook ik koos mijn werkpunt en samen stelden we een lijst op waarin we beloofden ons best te doen.
Bij muzische vorming besloot ik eens uit de comfortzone van de kinderen te treden en de zangstem te gaan verkennen. Ik had via Youtube en Pinterest een aantal leuke ideeën gevonden en wilde daarmee aan de slag gaan. In het begin was het enthousiasme bij de kinderen ver te zoeken maar toen de les er op zat, waren er toch heel wat bij die het jammer vonden dat het gedaan was.
Dinsdag
De les wiskunde van vandaag ging over vierhoeken. De kinderen leerden het onderscheid tussen vierhoeken, rechthoeken en vierkanten en leerden ook hoe ze deze konden herkennen en tekenen. Omdat ik wist dat deze leerstof niet eenvoudig was, had ik de les leuk aangepakt maar ik merkte toch dat het moeilijke leerstof blijft voor de kinderen. Hier moet dus nog goed op geoefend worden.
De dag afsluiten deden we met contractwerk en omdat ik graag had dat er eens écht goed gewerkt werd, besloot ik de kinderen een klein beetje om te kopen. Ik had een hele stapels met Vitamini-stickers van de Delhaize liggen en beloofde de flinke werkers een sticker. En goed werken dat deden ze! Misschien niet de meest pedagogische manier maar soms mag je al eens trucjes boven halen vind ik.
Woensdag
Na het voorbereiden voor het controledictee van maandag en dinsdag was het dan vandaag tijd voor het echte werk. Nieuwsgierig als ik ben, ging ik al meteen aan het verbeteren en ik merkte bij heel wat kinderen toch een mooie vooruitgang. Tevreden juf hier!
Ik heb me na de vakantie voorgenomen om wat meer te focussen op een nette rij in de gang. Heel vaak liepen de kinderen gewoon als een wilde bende naar beneden en dat vond ik toch niet oké. Daarom wacht ik nu steevast tot ik een goede rij zie voor we vertrekken. Ik wijs hen er ook elke keer op in de hoop dat ze er na een tijd zelf aan denken. Nu verliezen we er nog wat tijd mee maar hopelijk rendeert het toch snel.
Donderdag
Voor het nieuwe thema van taal mochten de kinderen vandaag hun knuffel meebrengen naar school. Wat was de betrokkenheid groot! Ik denk dat het enthousiasme voor een taalles nog nooit zo groot was. De kinderen verzamelden eerst allerlei woorden die met hun knuffel te maken hadden en schreven dan een tekst waarin ze hun knuffel voorstelden. Ik zag heel wat mooie teksten voorbij komen waar de fierheid vanaf droop.
Als afsluiter bij het w.o.-thema over het weer presenteerden de kinderen vandaag hun eigen weerbericht. Als een echte Frank en Sabine vertelden ze hun voorspellingen en maakten ze zelfs hier en daar een grapje. Dit keer was het mijn beurt om fier te zijn.
Omdat mijn klok in de klas kapot was, mocht ik van de directie bij Baert een nieuwe bestellen waarbij analoog en digitaal naast elkaar staan. Ik postte vol enthousiasme een foto op Instagram maar hoorde van jullie dat de klok toch niet zo perfect is als ze lijkt. Hopelijk kan ik er toch veel plezier van hebben en blijft ze mooi synchroon lopen. We zullen zien…
Vrijdag
Na het schrijven over de knuffels mochten de kinderen vandaag vertellen over hun knuffels. Ik wilde de drempel om te spreken niet te hoog maken en koos dan ook voor een speeddate-vertelsessie. Zo konden de leerlingen gewoon per 2 aan elkaar vertellen en oefenden ze het spreken zonder zenuwachtig te zijn.
De week afsluiten deden we met de bundel over de Olympische Winterspelen die ik vorige week deelde. De opdracht over de verschillende sporten bleek iets te moeilijk voor mijn 3de leerjaar maar al bij al was het toch een leuke namiddag.