December is begonnen en dat dit een drukke periode is, kon ik afgelopen week ook al voelen op school. Er hangt een leuke maar ook een beetje gespannen sfeer. Iedereen wil deze feestelijke tijd zo gezellig mogelijk maken maar dat brengt helaas ook heel wat geregel met zich mee. Als dan ook het internet én het kopieerapparaat stuk zijn, is dat nog stresserender. Ik vertel jullie er alles over.
Maandag
Vorige week had ik met de leerlingen de kinderrechten besproken maar ze waren maar heel kort aan bod gekomen. Ik plande dus vandaag een les in waarin ik er iets verder op in ging en ook meer voorbeelden kon aanhalen. Dankzij het prachtige materiaal van Unicef werd het een heel boeiende les met tof materiaal.
In de namiddag knutselde ik met de kinderen de Sint en Zwarte Piet op het dak. Ze schilderden eerst met waterverf een mooie avondlucht en kleefden dan het silhouet op. Deze opdracht is niet alleen goed om te leren over kleuren maar ook om het fijne werken in te oefenen. En het levert nog eens mooie resultaten op. Wie mij volgt op Instagram, had dit maandag al gezien.
Dinsdag
Toen ik gisterenavond naar huis vertrok, bleek er geen internet te zijn. Niet zo erg, dacht ik, dat zal wel opgelost zijn. Niet dus. Bij aankomst op school bleek het probleem nog niet verholpen, integendeel, ook het kopieerapparaat had het begeven.
Normaal gezien kijken we elke dinsdag in de klas naar Karrewiet maar deze activiteit kon dus niet doorgaan. Extra voorleestijd dan maar, en daar was niemand rouwig om.
Voor w.o. had ik een herhalingsquiz gepland waarvoor ik gelukkig geen internet nodig had, dus hier was geen vuiltje aan de lucht. Ik verdeelde de klas in groepen van 3 leerlingen en koos in elke groep een “schrijver”. Deze leerling was verantwoordelijk voor het opschrijven van het antwoord. Ik koos hier telkens voor de leerling die niet zo snel of sterk was, zodat die zeker ook betrokken moest worden in het quiz-gebeuren. De leerlingen hadden gelukkig niks door en werkten goed samen om zo veel mogelijk punten te halen.
Het contractwerk voor de hele week maak ik altijd klaar op dinsdag tijdens het turnuur. Ik maak een overzicht van de taken, druk alles af en bundel het voor de leerlingen. Aangezien het probleem met het internet en het kopieerapparaat nog steeds niet opgelost was, moest ik dus even iets anders bedenken. Ik bedacht opdrachten waarvoor geen extra bladen nodig waren en liet het overzicht op het bord zien. Het contractwerk zag er dus iets anders uit dan gepland maar al bij al is het nog vlot gegaan.
Woensdag
Vandaag stond er een pittige rekenles op het programma waarin ik de optellingswip en het aftrekkingshalter moest uitleggen aan de leerlingen. Zoals elk jaar stond ik ook nu weer met mijn armen te zwaaien vooraan in de klas terwijl ik het verhaal vertelde van mijnheer plus en mevrouw min. Het verhaal bleek zijn werk goed te doen want de meeste kinderen begrepen wat ik bedoelde. Toen ze alleen aan het werk gingen, gingen er hier en daar nog wat kinderen de mist in maar voor een eerste les was het zeker en vast niet slecht.
Donderdag
In het derde leerjaar komen voor het eerst de woordsoorten ter sprake. Zo stonden vandaag de werkwoorden op het menu. Ik wil in deze lessen altijd goed investeren omdat ik weet dat het belangrijk is dat ze dit goed begrepen hebben. We oefenden dus eerst voldoende klassikaal in, en bij het zelfstandig werk merkte ik dat de kinderen gesnapt hadden wat een werkwoord was, wat een opluchting!
Bij de les godsdienst over verdriet werd besproken waarom mensen verdrietig kunnen zijn en hoe je elkaar dan best troost. De mooiste oplossingen werden aangehaald. Zo viel op dat sommige kinderen opteerden voor een meegaande houding waarbij ze over de rug zouden wrijven, zouden praten of gewoon naast de persoon zouden gaan zitten. Er waren echter ook kinderen die kozen voor afleiding, door iets grappigs te doen of vertellen, samen te gaan spelen of een oplossing voor het verdriet te zoeken. Grappig, die verschillen!
Tijdens de les muziek van vorige week vrijdag had ik met de kinderen een oefening rond ritmiek gedaan, geïnspireerd op Sint-gerelateerde woorden. Dat lukte toen, klassikaal, erg goed. Daarom besloot ik om er nog even op verder te gaan en de kinderen in groepen te laten musiceren. Bij het begin van de les ontbrak bij sommige kinderen nog wat enthousiasme maar toen de activiteit gedaan was, vond iedereen het al bij al toch een leuke muziekles. Eentje om te onthouden.
Vrijdag
Mijn week eindige lekker rustig aangezien ik geen school had. Ik koos voor een mengeling van schoolse opdrachten en lekker rustig aan doen. Zo deed ik inkopen voor de Zwarte Pieten-cakepops die we volgende week gaan maken, maakte ik een voorbeeld (zie Instagram) en maakte ik een planning voor mijn activiteiten in de adventskalender. Maar ik nam ook tijd om uit te slapen, te luieren en zelf pistolets te bakken, dus dat zorgde voor een goed evenwicht in mijn vrije dag.