Aangezien ik dit jaar een klas heb met veel sterke leerlingen schiet ik goed op met heel wat leerstof. Zo ook met de lessen w.o., die gingen aardig vlot waardoor ik voor stond op schema. Het leek me dan ook interessant om een extra thema aan het pakket toe te voegen over ‘Oorlog en vrede’, ideaal in deze tijd van Allerzielen, Wapenstilstand en de kinderrechtendag. Ook de actuele vluchtelingenproblematiek mocht van mij niet ontbreken in dit thema. Maar hoe breng je zo’n zwaar thema op een verstaanbare en luchtige manier?
Ik besloot de leerstof over vluchtelingen in een hoekenwerk te verwerken. Ik combineerde het bekijken van een filmpje met het opzoeken in artikels en het spelen van een ganzenbord over vluchtelingen. Dit ganzenbord wil ik jullie niet onthouden.
Bij het begin van een nieuw thema doe ik altijd wat opzoekwerk. Welk materiaal is er te vinden? Welke bronnen kan ik gebruiken? Zijn er uitgewerkte lespakketten? Ik kwam op de site van Fedasil terecht en vond daar een brochure op kindermaat. De brochure gaat over Mo, een meisje, dat is moeten vluchten. Aan de hand van allerlei vragen wordt het verhaal van Mo uitgelegd in duidelijke taal. Deze brochure wilde ik graag integreren in het ganzenbordspel.
Ik maakte een spelbord met daarop gele en blauwe vakjes. Bij een geel vakje hoort geen opdracht, bij een blauw wel. De opdrachten staan verzameld op een overzichtsblad. Alle opdrachten die ik bij het spel verzon zijn herkenbaar vanuit het klassieke ganzenbordspel maar ik goot ze in een “vluchtelingenjasje”. Zo moeten spelers die op een asielaanvraag wachten een beurt overslaan maar mogen spelers die al vlot Nederlands kunnen extra vakjes vooruit gaan. Bij elke opdracht hoort ook een fiche. De fiches zijn eigenlijk gewoon fragmenten uit de brochure van Fedasil. Ik drukte de brochure af en sneed deze in stukken zodat elke vraag en de bijhorende uitleg op een fiche stonden. De vragen waren ook genummerd wat maakte dat ik gemakkelijk naar een fiche kon verwijzen. Het doel van het spel is zo snel mogelijk bij de aankomst geraken. Tijdens het spel komen kinderen spannende hindernissen tegen die het spel een leuke twist geven maar door de fiches te lezen komen ze ook meer te weten over vluchtelingen. Zodra een fiche gelezen was, mocht deze opzij gelegd worden. Wanneer een andere speler ook op het vakje van die fiche zou komen, moest deze niet opnieuw gelezen worden.
Als je het spel ook graag wil spelen, klik dan op onderstaande afbeelding. Het spelbord druk je best af op A3-formaat, dat is het meest aangenaam om te spelen. De brochure van Fedasil kan je hier vinden.
Ik geraak niet aan het materiaal. Wat doe ik verkeerd?
Met vriendelijke groet
LikeLike
Er was iets misgelopen met het uploaden, nu kan je er aan!
LikeLike
Ik krijg het jammer genoeg ook niet gedownload. Het ziet er super interessant uit!
LikeLike
Er was iets misgelopen met het uploaden, nu kan je er aan!
LikeLike
Heb je toevallig de brochure van Fedasil die hierbij hoort ergens opgeslagen? Ik probeerde het te openen via de link maar ik krijg een foutmelding dat de pagina niet gevonden kan worden…
LikeLike
Als je even googlet op ‘fedasil Zo woont Mo’ dan kom je bij de brochure terecht.
LikeLike
Beste, ik heb het gevonden. Heel erg bedankt voor het leuke idee!
LikeLike