De week van juf Elise #2 – Maaltafels en het alfabet

Hier ben ik weer, met een tweede weekoverzicht. Deze week herhaalden we de maaltafels, deden we voor het eerst een contractwerk en oefenden we het alfabet in.

Maandag

Elke maandag staan de kinderen te popelen om over het weekend te vertellen. Dit keer verdeelde ik hen in duo’s en deden we een speeddate. Elk duo kreeg 4 minuten de tijd om een praatje te slaan en dan werd doorgeschoven, een heel gezellige manier om de week te beginnen.

Na de speeltijd wilde ik wel eens weten wie z’n maaltafels al goed onder de knie had. Tijdens de rekenles werden al heel maaltafels herhaald met oefeningen in het werkschrift en na de middag haalde ik mijn maaltafelspelletjes boven…oefenen, oefenen, oefenen!

We sloten de dag af met een leuke dramales. Ik sta er elke keer versteld van hoe goed sommige kinderen zich kunnen inleven in hun personage en glansprestatie neerzetten. Zelf geniet ik er ook van om actief mee te doen tijdens deze lessen. Niet alleen om te tonen dat remmingen niet nodig zijn maar ook omdat ik het gewoon echt leuk vind om toneel te spelen.

Dinsdag

Elke dinsdag en donderdag staat contractwerk op de planning en deze week deden we dat voor het eerst. Ik deed mijn uitleg, liet zien waar al het nodige materiaal te vinden was en zette de kinderen aan het werk. Hier en daar verliep het nog wat moeilijk maar ik heb het gevoel dat de kinderen er snel mee weg zullen zijn. Ik moet zelf nog even wennen aan de voorbereidingen en heb me voorgenomen om in het weekend al even te bedenken welke activiteiten ik erin wil verwerken, want dat blijft toch altijd een hele klus.

Als startdoel voor Classdojo had ik 100 punten opgegeven. Met 17 kinderen in de klas was dit doel al snel behaald en kon de eerste beloning gekozen worden. De kinderen deden voorstellen en er bleven 5 opties over: een keer geen huiswerk, 10 minuten extra speeltijd, een keer Just Dance doen, een keer ‘De juffrouw zegt’ spelen en een kwartier vrije tijd in de klas. Met een blinde stemming werd gekozen voor een kwartiertje vrije tijd.

Woensdag

Het wekelijkse dictee ging dit keer over woorden waarin verdubbeld werd. De punten waren goed en ik merkte ook dat het werken in een schriftje al beter ging dan vorige week. Bij heel wat kinderen kwam alles netjes op het blad terecht volgens de richtlijnen die ik gegeven had. Nog even oefenen, en het is helemaal zoals ik het hebben wil.

De rekenles verliep iets minder vlot dan gehoopt maar zo’n lessen mogen er ook bij zijn. Het was de aanzet naar breuken en ging over lijnstukken en hoeveelheden verdelen in gelijke delen. Heel wat kinderen hadden moeite met het verdelen van lijnstukken dus daar moet ik volgende week zeker nog even op terugkomen, ideetje voor in het contractwerk.

Donderdag

We startten de dag met een hoekenwerk over het alfabet. Zo oefenden de kinderen op heel wat verschillende manieren de volgorde van de letters in. Wat ik wel nog moeilijk vind is het bewaren van de rust tijdens dit soort momenten. Er mag een woordje gepraat worden, dat is geen enkel probleem, maar hoe zorg ik er voor dat ze niet overdrijven? Wie tips heeft, laat het gerust weten.

Ook vandaag werden weer maaltafels herhaald. De spelletjes bleven in de kast maar als beloning voor hun harde werk liet ik de kinderen samen een spel op het digibord spelen. Wat een prachtige samenwerking om een topscore te bereiken, heerlijk om te zien!

In de namiddag leerde ik het lied van ‘De verliefde stieros’ aan, en het enthousiasme was groot. Vooral de OLÉ en het bijhorende geklap zorgden voor een vrolijke muziekles.

Vrijdag

De week afsluiten deden we met godsdienst. We blikten terug op de voorbije 2 weken en iedereen kreeg de kans om te vertellen hoe hij zich voelde in de klas. Toen ik vroeg wat ze precies leuk vonden aan het derde leerjaar, en ik meermaals het antwoord “Jij.” kreeg, ging mijn neus helemaal krullen.

Elke maandag en vrijdag lopen we met de hele school 1,5 km, geïnspireerd door het 1 mile a day-project. Ik loop zelf ook mee om te laten zien aan de kinderen dat we het samen doen en stond dus net na de middag klaar in sportoutfit om mijn toertjes te lopen. Wat deed het deugd om te zien dat de kinderen écht hun best deden en bleven lopen, ook al vonden ze het moeilijk. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat op langere termijn maar zelfs na 2 weken zie ik al verschil in doorzetting hier en daar.

Op het einde van de dag kregen de kinderen hun beloofde kwartiertje vrije tijd, en ik verlengde het stiekem tot een half uurtje. Iedereen koos iets leuks om te doen – tekenen, smart games, bouwen – en ik zette Ketnet Hits op. Superfijne manier om op een rustige manier het weekend in te zetten.

2 gedachtes over “De week van juf Elise #2 – Maaltafels en het alfabet

  1. exa9436 zegt:

    Wat kan je leuk vertellen…
    Welk spel hebben jullie samen gespeeld op het digibord na de tafelles op donderdag?
    Ik heb 26 ( vierde leerjaar) kinderen en bij mij in de klas is het ook heel druk.
    Als er teveel rumoer is, tel ik tot 5. Hebben alle kinderen het gezien, dan winnen zij, anders win ik. Wie heeft er op het einde van de dag gewonnen??

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.