Spelletjes om de getallenkennis tot 100 te herhalen

Een nieuwe zondag in augustus en dus tijd voor nieuw materiaal. Ik werkte allerlei spelletjes uit om de getallenkennis tot 100 te herhalen, want dat is wat moet gebeuren in het begin van het derde leerjaar.

Onze wiskundemethode biedt 3 herhalingslessen aan over de getallenkennis tot 100 waarin het honderdveld, het plaatswaarde-systeem en de getallenlijn aan bod komen. In deze lessen gaat het er nogal droogjes aan toe. Er wordt gestart met een klein spelletje, daarna oefenen de kinderen klassikaal met de leerkracht als trekker en tot slot worden oefeningen in het werkboek gemaakt. Dit leken mij geen leuke lessen om in het derde leerjaar mee van start te gaan dus ik besloot deze lessen te herwerken. Het resultaat ervan deel ik graag met jullie.

Eerst en vooral bestudeerde ik de lesdoelen van deze lessen, zodat ik deze in mijn achterhoofd kon houden bij het uitwerken van nieuw materiaal. Ik bekeek ook de oefeningen in het werkboek. Ze waren lang niet allemaal zinvol maar hier en daar zaten wel wat goede dingen tussen. Deze zouden in mijn nieuwe lesconcept dus ook een plaatsje krijgen. Tot slot bedacht ik een aantal uitdagende spelletjes die aansloten bij de lesonderwerpen en de doelen om de leerstof op te frissen. Dit is wat ik bedacht:

Kwartet

Een klassieker die altijd succes heeft, is het kwartetspel. Het spel telt 10 kwartetten met getallen tot 100. Elk kwartet bestaat uit één getal waarvan 4 aspecten zijn afgebeeld: het getal, splitsing in T en E, weergave in MAB-materiaal, weergave in het honderdveld.

Ik heb, wie heeft

Ook dit spel is eentje dat stilaan populairder wordt in de klassen. De leerlingen krijgen een kaartenset die ze verdelen over alle spelers. Diegene met de startkaart begint met spreken en legt zijn kaart open. Zo volgen alle kaarten elkaar op, tot de eindkaart tevoorschijn komt. Met dit spel oefenen de leerlingen het splitsen in T en E.

Wie is het

Op Pinterest zag ik al meermaals herwerkte versies van ‘Wie is het’ voorbij komen. Leerkrachten herwerkten de kaartjes in het originele spel tot kaartjes met leerstof. Dit leek me iets leuks om ook in de klas te hebben. Ik vroeg aan mijn handige papa om een houten spel te maken waarop ik de kaartjes elke keer eenvoudig kon vervangen. Zo gezegd, zo gedaan, ik heb mijn eigen ‘Wie is het’. Ik maakte voor deze activiteit getallenkaartjes tot 100 en zorgde ook voor een lijstje met hulpvragen zodat de leerlingen snel op weg geraken.

Lieveheersbeestje bedekken

Het volgend spel is niet gebaseerd op een bestaand gezelschapsspel. Β Elke speler krijgt een kaart met daarop een lieveheersbeestje met 7 stippen. Om beurt trekken de leerlingen een kaartje. Op deze kaartjes staan omschrijvingen van getallen die ze mogen bedekken, bv.: Bedek een getal met 5 tientallen. De leerlingen nemen een schijfje (voorzie zelf iets dat kan dienen om de getallen te bedekken) en leggen dit op 1 getal dat aan de voorwaarden voldoet. Het kaartje gaat hierna weer onderaan de stapel. Doel van het spel is om als eerste het volledige lieveheersbeestje bedekt te hebben.

Honderdveldtekening

Inspiratie voor de honderdveldtekening haalde ik ook op Pinterest. Dit concept is niet alleen te vinden om het honderdveld in te oefenen maar ook voor bv. de maaltafels. Ik zette een leeg honderdveld op het blad met daaronder de kleuren en welke vakjes in die kleur moeten. Zo komt na een tijdje een tekening tevoorschijn. In het bestand dat je kan downloaden, vind je 2 verschillende tekeningen met bijhorende correctiesleutel.

Opdrachten met de getallenlijn

Bij de volgende activiteit gaan de leerlingen aan de slag met de getallenlijn. Op een grote rol behangpapier tekende ik een getallenlijn van 0 tot 100 met per sprong van 10 een lange streep en per eenheid een korte. Enkel de getallen 0 en 100 staan bij hun streep, de andere getallen zijn niet genoteerd. Ik voorzie ook getallenkaartjes van alle getallen tot 100. Deze kaartjes kan je bij de bestanden niet vinden, aangezien ik zelf plastiek plaatjes in de klas heb (maar dit heb je natuurlijk snel zelf gemaakt). De kinderen trekken een opdrachtenkaart, nemen de juiste getallen en voeren de opdracht uit. Als je de bladen recto verso afdrukt, staan de correctiesleutels meteen op de achterkant van de opdrachtenkaarten.

Computeropdracht honderdveld

Ook de computer wordt bij dit soort activiteiten betrokken. Ik vond een website waarop het honderdveld ingeoefend kan worden op 4 verschillende niveau’s. Deze staat ook klaar voor de kinderen om op te oefenen.

Oefenen in het werkboek

Tot slot krijgen de oefeningen die ik selecteerde uit het werkboek ook hun plaatsje in deze activiteitenronde. De werkboeken zullen klaarliggen met wat schrijfgerei erbij zodat de kinderen meteen aan de slag kunnen in hun boek.

Ziezo, het is een hele uitleg geworden maar dit is hoe ik de herhalingslessen van getallenkennis wil aanpakken. Het is mijn bedoeling om de kinderen tijdens deze activiteiten redelijk vrij te laten. Ze mogen kiezen met wie ze samenwerken, met welke activiteit ze beginnen en waarmee ze eindigen. Ik ga de banken in de klas in groepjes zetten, het materiaal erbij leggen en telkens het aantal stoelen klaar zetten met hoeveel ze die activiteit kunnen doen. Bij de computer zal dus 1 stoel staan, terwijl dat er bij het kwartet 4 zullen zijn. De kinderen kunnen zo regelmatig van groep wisselen en zo is er voor ieder wat wils.

Het materiaal kan je telkens downloaden door op de afbeelding te klikken. Ook de website voor de computeropdracht kan je op die manier bezoeken.

Advertenties

14 gedachtes over “Spelletjes om de getallenkennis tot 100 te herhalen

  1. Juf Bo zegt:

    Hey,
    Heel fijn materiaal om meteen te gebruiken in de klas.
    Ik ontdekte net een klein typfoutje bij het lieveheersbeestjes spel… op het derde kaartje staat ‘bedenk’ ipv ‘bedek’. Ik dacht dat je het misschien fijn zou vinden dat iemand je hiervan op de hoogte bracht, zodat je het kan aanpassen. Voor we het met z’n allen massaal beginnen afdrukken en lamineren, hihi… super bedankt voor de leuke spelletjes!

    Like

    • Elise zegt:

      Oeps, dan is er toch nog een typfoutje ingeslopen. Dat was te denken dat ik de woorden ‘bedek’ en ‘bedenk’ een keer ging verwarren ;). Lief dat je het even meldt, ik heb het meteen aangepast. En nu…downloaden, afdrukken, lamineren en knippen maar!

      Like

  2. sofie zegt:

    Kei leuk , dank je wel !
    Ik heb ook een handige papa πŸ™‚ en ik vroeg me af of ik van jou een foto mag zien van jouw ‘wie is het’-spelbord? Zo kan ik hem misschien ook aan het werk zetten πŸ™‚

    groetjes, Sofie

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s