Leuke links: muziek maken met boomwhackers

Enkele jaren geleden schafte ik me een set boomwhackers aan. Het leek me wel iets leuks voor in de klas en ik was er van overtuigd dat ik het wel zou gaan gebruiken. Intussen zijn we weer een flinke tijd verder en ik merk dat ik ze toch weinig aan bod laat komen. Toen de kinderen weer eens vroegen of we niet iets gingen doen met die gekleurde buizen van op de kast ging ik op zoek naar een handige tool voor op het digibord en na wat zoeken, vond ik een handige partituurmaker voor boomwhackers.

Gynzy is een online programma dat aan leerkrachten allerlei hulpmiddelen voor het digibord aanbiedt. Je kan er zelf lessen uitwerken maar er is ook heel wat kant-en-klaarmateriaal te vinden. Zo ook deze tool om muziek te maken.

Met deze tool kan je zelf een muziekstukje maken door noten (de gekleurde bolletjes) in de vakjes te slepen. Ook kan je klaargemaakte muziekstukjes openen door op het tandwiel te klikken.

De muziekstukjes worden afgespeeld terwijl een cursor volgt. Extra handigheidje: je kiest zelf hoe snel het gaat, door onderaan bij snelheid te kiezen voor 1/2, 1 of 2.

Terwijl de muziek speelt verschijnt ook een cursor op de partituur. Zo zien de kinderen meteen waar ze zijn en kunnen ze goed volgen.

Ik oefende eerst met de kinderen door te kiezen voor de introductiepartituren. Hierbij oefenen ze toonladders, melodie en samenklank. Zodra ze dit wat onder de knie hadden, liet ik hen liedjes kiezen die ze graag wilden spelen. We begonnen aan snelheid 1/2 en gingen telkens sneller eens we het goed konden. Elk kind kreeg een boomwhacker en kon zo goed zijn eigen lijn op de partituur in de gaten houden.

De kinderen vonden deze muziekles heel erg leuk en kijken al uit naar een volgende boomwhackerles. En ik? Ik zal de gekleurde buizen dankzij deze tool eens wat vaker van de kast halen.

Geef een reactie

