Wat een drukke tijd hebben we op school achter de rug. Vorige week woensdag, donderdag en vrijdag deden wij de opvoering van de musical met alle kinderen en de weken die hieraan vooraf gingen waren goed gevuld met repetities, knutselmomenten voor het decor en voorbereidingen. Door deze grote drukte viel de planning soms wat anders uit dan oorspronkelijk gedacht en moesten we allemaal erg flexibel zijn. Ik speelde hier handig op in door als w.o.-thema ‘Veilig in het verkeer’ te kiezen. Aangezien onze school en de theaterzaal op 2 km afstand van elkaar liggen, moesten wij met de kinderen regelmatig tot daar wandelen en zo konden we de theorie meteen omzetten in de praktijk.
Ik oefende afgelopen weken met de kinderen een aantal belangrijke afspraken over het verkeer in. Zo ging het over een goede houding van voetgangers, verschillende manieren van veilig oversteken en ook de juiste plaats op de weg kwam ter sprake. Deze theorie konden we allemaal heel goed inoefenen in de ruime schoolomgeving doordat we vaak de wandeling school-theaterzaal moesten maken. Toch leek het me ook leuk om de thuisomgeving van de kinderen bij de lessen te betrekken, en dit deed ik door Google Maps open te zetten op het digibord.
In de lessen over de juiste plaats op de weg voor voetgangers, leerden de kinderen waar ze moesten stappen in de verschillende situaties. Liefst op het voetpad maar wat als dat er niet is? Om de voorbeelden concreter te maken, gingen we via Google Streetview kijken naar de straten waar de kinderen wonen. We bestudeerden de omgeving en benoemden de juiste plaats om te wandelen. Zo werden de voorbeelden niet alleen heel duidelijk en visueel maar gingen de kinderen ook situaties herkennen.
Weet je niet goed hoe je dit nu precies moet aanpakken? Ik geef jullie een stappenplan:
1) Surf naar Google Maps.
2) Geef in de zoekbalk een adres in.
3) Sleep het gele poppetje onderaan je scherm naar de plaats waar het rode tekentje staat.
4) Wandel door de straat en bekijk de verkeerssituatie.
Veel plezier ermee!