Computertip: het knipprogramma gebruiken

Een hele tijd geleden ontdekte ik de meest handige tool die ik al op een computer tegenkwam: het knipprogramma. De tool is bij mij al zo ingeburgerd dat ik veronderstelde dat iedereen er wel mee zou werken maar dit bleek niet het geval. Toen ik in een Facebook-groep voor leerkrachten mensen zag discussiëren over hoe ze een werkblad te lijf zouden gaan omdat ze niet alles wilden gebruiken (met schaar en pritt, met tippex of in Paint), leek het me een goed idee om jullie te laten kennismaken met dit handige hulpprogramma. Als je dit nog niet kende, zal je na het lezen van dit bericht waarschijnlijk heel blij zijn dat ik je het heb leren kennen.

Het programma openen

Open het programma door in de zoekbalk het ‘Knipprogramma’ te zoeken.

knipprogramma-1

Als je het programma opent, zie je dit scherm:

knipprogramma-2

Een knipsel maken

Je kan nu bij het pijltje naast ‘Nieuw’ kiezen wat voor knipsel je wil maken. Er zijn 4 soorten knipsels:

  • Vrije vorm-knipsel: Je bepaalt zelf de vorm van wat je uit je scherm knipt door rond een object te tekenen.
  • Rechthoekig knipsel: Door rond een object te slepen, knip je een rechthoek uit het scherm.
  • Vensterknipsel: Je kan selecteren uit de openstaande vensters welk volledig wordt uitgeknipt.
  • Volledig scherm-knipsel: Je maakt een schermopname van het hele scherm zoals het op dat moment openstaat.

Een knipsel bewerken en opslaan

Zodra je knipsel gemaakt is, zie je dit scherm:

knipprogramma-3

Je kan met de pen en de markeerstift aantekeningen maken op je knipsel of je kan het ook gewoon opslaan.

knipprogramma-4

Het bestand wordt dan gewoon als afbeelding opgeslagen en kan in allerlei andere programma’s geopend en gebruikt worden.

Een voorbeeld voor leerkrachten

Als je nog niet helemaal overtuigd ben van het nut van dit programma, geef ik graag nog even een voorbeeld. Het voorbeeld is gebaseerd op het onderwerp van de facebook-discussie.

De juf in kwestie was op zoek naar lege thermometers, zodat de kinderen zelf de temperatuur konden aanduiden. Een behulpzame collega deelde dit werkblad met haar:

knipprogramma-5

Op het werkblad zijn thermometers te zien, maar er staat ook nog informatie bij die knipprogramma-6de leerkracht niet wil gebruiken. De voorstellen die ik toen zag passeren, verrasten mij ontzettend. Afdrukken, knippen, op een leeg blad kleven en kopiëren/stickers over de tekst plakken die je niet meer wil zien en opnieuw kopiëren/weggommen in Paint wat je niet meer wil zien/…

Met het knipprogramma is de klus echter zo geklaard, zonder tijdverspilling. Eerst open je zowel het bestand als het knipprogramma. Daarna klik je op nieuw en selecteer je ‘rechthoekig knipsel’. Je selecteert de thermometer die je wil uitknippen, klikt op opslaan en voila, de afbeelding die je nodig hebt, staat nu mooi bij je bestanden. Nu kan je de afbeelding eenvoudig een paar keer in een word-bestand zetten en je werkblad is klaar.

 

Zo, hopelijk heb ik jullie kunnen overtuigen van de efficiëntie van dit programma. Veel plezier ermee!

3 gedachtes over “Computertip: het knipprogramma gebruiken

Geef een reactie

