Zelfgemaakt cijferwisbordje

De laatste maanden viel het bloggen een beetje stil. Ik had het erg druk en ik maakte niet zo veel nieuw lesmateriaal waardoor er weinig nieuwe berichten online verschenen. Aan de ene kant wil ik me niet verplicht voelen om dingen te moeten posten maar aan de andere kant vind ik wat regelmaat en structuur wel leuk. Niet alleen voor mezelf maar ook voor jullie, zo weten jullie wanneer jullie nieuwe berichten kunnen verwachten. Daarom ga ik proberen om vanaf nu het bloggen weer wat op te nemen en terug 2 keer per week iets online te zetten. Als ik merk dat me dat toch niet lukt, verlaag ik de frequentie naar 1 keer per week maar dan heb ik op z’n minst het ritme terug te pakken. Berichten zullen verschijnen op woensdag en zondag en vandaag zet ik meteen iets heel eenvoudigs maar toch bruikbaars online: zelfgemaakte cijferwisbordjes.

Het derde leerjaar is het jaar waarin kinderen leren cijferen. De getallen waarmee ze dit doen zijn nog relatief eenvoudig maar het is wel belangrijk dat de principes goed ingeoefend worden zodat ze later niet in de problemen komen.

Ik merk bij de kinderen in de klas dat ze in het begin nog veel nood hebben aan voorgedrukte cijferschema’s. Zo is het overzichtelijk werken en zijn ze er zeker van de getallen op de juiste plaats onder elkaar komen te staan.

Om het inoefenen van het cijferen wat leuker te maken, heb ik zelf cijferwisbordjes ontworpen. Ik druk gewoon een cijferschema af op A5-formaat, lamineer het en de kinderen kunnen in groot formaat beginnen oefenen.

Het enthousiasme was heel erg groot in de klas toen de kinderen zagen dat ze elk een cijferbordje kregen waarop ze konden oefenen. Voorlopig hebben we enkel het cijferend optellen al volledig geleerd maar de volgende bordjes liggen ook al klaar om uitgedeeld te worden. En het leuke is, de kinderen zijn nu zo gemotiveerd om te oefenen dat ze hun bordje niet alleen gebruiken tijdens klassikale oefenmomenten maar ook wanneer ze even tijd over hebben. Ik had nooit gedacht dat ik sommige kinderen op zo’n eenvoudige manier zo graag zou laten cijferen maar blijkbaar kan het dus toch.

Als je mijn cijferbordjes ook graag in de klas wil gebruiken, klik dan op onderstaande afbeelding, druk het document af, halveer de bladen, lamineer ze en klaar!

cijferwisbordjes

Geef een reactie

