Hoe ik ClassDojo gebruik in de klas

Na een klas vol rustige en flinke leerlingen vorig jaar, heb ik dit jaar een iets pittigere klas gekregen. Lieve kinderen, dat wel, maar met sommige aspecten hebben ze toch nog wat moeite. Om hen te motiveren om zich goed te gedragen, heb ik er dit jaar voor gekozen om een beloningssysteem in te zetten. Hiervoor maak ik gebruik van de online tool ClassDojo en hoe ik deze tool precies inzet, vertel ik jullie vandaag.

classdojo-logoEnkele jaren geleden zag ik ClassDojo al passeren. Het leek me een bruikbare tool maar ik wist niet goed hoe ik hem zelf wilde inzetten dus ik liet hem links liggen. Toen ik dit jaar echter een klas voor mij kreeg die echt nood had aan een aantrekkelijk beloningssysteem, koos ik er toch voor om mij eens te verdiepen in de werking van ClassDojo.

Bij ClassDojo krijgt elke leerling een avatar van een monstertje. Op de overzichtspagina zie je alle monstertjes met de naam staan en er is ook één klasmonster voorzien. De bedoeling is nu om de leerlingen punten te geven als ze goed scoren op vooraf ingegeven aspecten. ClassDojo biedt ook de mogelijkheid om punten af te trekken indien ze bepaalde aspecten niet goed doen. De ClassDojo-account van de kinderen kan ook gelinkt worden aan de ouders, waardoor zij kunnen volgen hoe hun kind scoort. Hoe leerkrachten ClassDojo dan verder inzetten in hun eigen klaspraktijk kan heel erg verschillen. Daarom leg ik graag uit hoe ik het aanpak.

Ik heb ervoor gekozen om enkel te werken met positieve punten. Op deze manier kunnen de leerlingen beloond worden voor wat ze goed doen en kunnen ze geen punten verliezen. Na een week in de klas te observeren wat nog moeilijk loopt en voor mezelf op te lijsten wat ik belangrijk vind, heb ik een lijstje gemaakt met een aantal aandachtspunten. Voorlopig zijn het er zeven maar als ik in de loop van het jaar nog iets opmerk, kan ik het steeds aan ClassDojo toevoegen. Voorlopig zien mijn aandachtspunten er zo uit:classdojo-aandachtspunten

classdojo-werkpunt-van-de-dagElke ochtend kies ik dan een werkpunt van de dag dat ik in de vorm van een tekstballon bij een ClassDojo-monster aan het bord hang. Ik wijs de leerlingen ’s morgens op het werkpunt en vertel er ook bij wat ik van hen verwacht.

In de loop van de dag verwijs ik regelmatig naar het monster zodat de leerlingen eraan herinnerd worden wat het werkpunt van de dag is.

Op het einde van de dag zet ik dan op het digitale bord ClassDojo op en is het tijd om punten uit te delen. De leerlingen die zich goed aan het werkpunt hebben gehouden verdienen een punt, de anderen niet. Wanneer een kind zijn of haar punt niet verdiend heeft, geef ik ook steeds wat meer uitleg waarom dat zo is. Het gebeurt ook dat ik de kinderen eerst zelf laat inschatten of ze hun punt verdiend hebben of niet, zo leren ze nadenken over hun eigen gedrag.

Bij de monsters verschijnen per leerling de punten. Ik ben nu 3 weken bezig met dit systeem en het puntenaantal bij mijn leerlingen varieert van 6 tot 14 punten. Bij het klasmonster verschijnt ook een puntenaantal, namelijk alle individuele scores bij elkaar opgeteld. De teller van mijn klasmonster staat na 3 weken op 147 punten.

Ik heb ervoor gekozen om de leerlingen klassikaal te belonen voor goede punten. Het is dus niet zo dat wie bijvoorbeeld 20 punten haalt een beloning krijgt. Alle leerlingen streven een gemeenschappelijk doel na: met de hele klas 200 punten scoren. Als ze dit puntenaantal bereikt hebben, volgt er een beloning voor de hele klas, zoals bijvoorbeeld extra speeltijd, film kijken, iets lekkers eten… Op deze manier stimuleren de leerlingen elkaar om zich goed te gedragen, het is voor hen namelijk in het voordeel als iedereen op het einde van de dag zijn punt binnenhaalt.

Natuurlijk wil ik niet dat er leerlingen zijn die profiteren van het systeem dus wie bij het behalen van de 200 klaspunten niet voldoende zijn steentje heeft bijgedragen, die mag niet meegenieten van de klassikale beloning. Na de beloning reset ik alle punten en begint iedereen weer van 0, zodat alle kinderen met een propere lei kunnen starten.

Voorlopig heb ik de indruk dat het systeem in de klas goed werkt. Natuurlijk verdienen niet alle kinderen elke dag een punt en er wordt wel eens gesakkerd op het systeem maar ik merk ook wel dat de leerlingen gemotiveerd zijn om hun best te doen. Ze stimuleren elkaar ook om aan de werkpunten te denken en het is fijn om te zien dat ze samen naar dat doel streven.

Heb jij nog tips voor mij hoe ClassDojo de werking in jouw klas beter maakt, laat het dan gerust weten!

 

 

Advertenties

10 gedachtes over “Hoe ik ClassDojo gebruik in de klas

  1. Els zegt:

    Hoi,
    wij gebruiken dit jaar ook voor het eerst Classdojo.
    Niet enkel voor het beloningssysteem maar ook een beetje als klasblog. Regelmatig posten we een foto of schrijven we een berichtje over het klasgebeuren.
    Voor het belonen kozen wij voor een dubbel systeem. Telkens lln 15 punten behalen, krijgen ze een sticker in hun agenda. Daarnaast mochten de lln voorstellen doen welke beloning ze wilden bij het klassikaal behalen van 300 punten, 750 punten, 1400 punten en 2100 punten. Uit hun voorstellen kozen we dan samen de prijzen. De 300 punten behaalden we vorige week dus gaan we dinsdag ontbijten in de klas. Bij 750 punten gaan we aperitieven in klas, bij 1400 punten organiseren we een filmavondje in de klas en bij 2100 punten gaan we kamperen op school. De lln zijn héél gemotiveerd om punten te behalen. Ook heel leuk om groepjes te belonen bij groepswerk. Wij trekken wel een punt af bij negatief gedrag.
    Aangezien het ook de eerste keer is dat we ermee werken, is het nog een beetje zoeken soms maar tot nu toe in ieder geval héél leuk!
    Els

    Like

  2. marieke zegt:

    Lieve juf,

    Wat een leuke tool!!! Ik ga het zeker ook proberen…ik heb alleen één bedenking. Als je zegt dat een leerling niet voldoende heeft bijgedragen, hij/zij niet mag meedoen met de beloning (dan wordt het beloningssysteem toch weer een strafsysteem en dat vind ik jammer). Ik denk dat je meer positiviteit haalt als hij/zij wel mee mag doen. Dan vergroot je het groepsgevoel en vergroot je de kans op een betere inzet de volgende keer…

    Like

    • Elise zegt:

      Ik begrijp je punt maar ik vind het toch niet zo eerlijk tegenover de andere leerlingen als iemand die maar weinig punten verzameld heeft, toch beloond wordt. Ik ga er nog eens over nadenken hoe ik het precies ga aanpakken.

      Like

      • marieke zegt:

        Ik probeer zo vaak als mogelijk na te denken over wat het voor een gevolg kan hebben voor de leerling. Het worden uitgesloten, lijkt me voor het zelfbeeld niet zo positief. Ik denk ook niet dat dit zal bijdragen aan verbetering van het gedrag op lange termijn..misschien wel even voor de volgende beoordeling.

        Ik geniet enorm van jouw blog en haal er veel toffe ideeën uit. Het is dus absoluut geen kritiek, want je bent volgens mij super goed bezig. Maar ik denk bij dit puntje dat ik je misschien kan laten nadenken over de no blame aanpak.. Groetjes!!

        Like

      • Elise zegt:

        Ik deel je mening toch niet helemaal over dit aspect. Van de no blame-methode ben ik absoluut geen voorstander dus daar kan je me niet van overtuigen. Ik ga het dus toch op mijn manier aanpakken in de hoop dat de kinderen hun gedrag toch aanpassen. Jij bent natuurlijk helemaal vrij om het op jou manier te doen 🙂

        Like

  3. Myrea zegt:

    Ik gebruik Class Dojo nu voor het tweede jaar. Net als jij gebruikte ik hem vorig jaar enkel klassikaal: wekelijks moesten de leerlingen samen 100 punten bij elkaar sprokkelen om te “mogen” knutselen op het einde van de week. Uiteraard is dat zo goed als elke week gelukt!
    Af en toe werd dat knutselen dan eens “een film kijken met popcorn” of een andere leuke activiteit, gekozen in samenspraak met de klas.

    Ik merkte wel dat het steeds dezelfde “brave” leerlingen waren die goede punten verzamelden. Daarom heb ik dit jaar besloten om zowel klassikaal als individueel te belonen. Klassikaal blijft hetzelfde: op het einde van de week een vastgesteld aantal klassikale punten in ruil voor een klassikale beloning (niet per se knutselen, dit is een moeilijkere klas dan vorig jaar en ik zou het jammer vinden als dan steeds de knutselactiviteit zou wegvallen). We gaan komende week samen stemmen wat er aan vast zal hangen. Daarbij ga ik ook een puntensysteem bedenken (ik ben er nog niet 100% uit hoe) waarmee de kinderen individueel kunnen sparen voor beloningen.

    Ik doe vooral aan beloningen, ik heb 9 positieve punten en maar 3 “strafpunten”: plassen tijdens de les (hier wordt vaak misbruik van gemaakt om eens een wandelingetje te gaan maken), “te laat” en “te luid”.

    De Class Dojo staat de hele dag op het bord en ik merk dat de leerlingen echt gemotiveerd zijn om punten te verzamelen! Driemaal hoera voor de bedenkers hiervan! 😀

    Like

  4. Nathalie zegt:

    Wat een leuke informatie. Ik doe momenteel de opleiding PABO en ik vraag mij af of jullie een lijst bijhouden als de leerling individueel wordt beloond. Dat lijkt mij een hele administratie. Hoe doen jullie dat? Alvast bedankt voor de reactie.

    Like

    • Elise zegt:

      Ik heb voorlopig enkel een klassikale beloning en dat is zonder lijsten. Als ik het ooit individueel invoer ga ik er niet te veel administratie van maken, dan wordt het een heel gedoe en dat is niet de bedoeling.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s