Over Facebook, lesmateriaal en elkaar plezieren…

3 weken radiostilte. 3 weken geen geblog. 3 weken vakantie. En nu ben ik terug en ik kijk al uit naar het nieuwe schooljaar en alle voorbereidingen dat het met zich meebrengt. Op mijn to do-lijstje staan nog een aantal kleine projectjes die ik wil uitwerken, ook de nieuwe bordlessen moeten gemaakt worden en dan wil ik ook nog een aantal handleidingen goed bestuderen. Ideeën genoeg dus om me de komende tijd mee bezig te houden maar voor ik daarmee begin, wil ik toch eerst even iets kwijt.

De afgelopen maanden heb ik een fenomeen bij (bijna-)leerkrachten opgemerkt dat mij erg heeft bezig gehouden. Hier en daar zag ik op Facebook in die gezellige leerkrachtengroepen mensen materiaal delen. Het materiaal zag er mooi uitgewerkt uit en het trok me aan. De personen in kwestie hadden bij hun bericht telkens gezet dat je een privébericht moest sturen om het materiaal te pakken te krijgen. Groot was mijn verbazing toen ik, na een bericht van mijn kant, het antwoord kreeg dat ik het bestand zou ontvangen als ik eerst zou betalen. De bedragen liepen gemakkelijk op tot €10. Toen ik dat las, was mijn interesse meteen over en ik voelde een groot gevoel van frustratie opborrelen. Deze manier van “delen” sprak me helemaal niet aan.

Het hele gebeuren heeft me serieus aan het denken gezet en – eerlijk is eerlijk – ik heb er zelfs een paar nachten van wakker gelegen. Hoe kunnen leerkrachten die aan kinderen leren dat delen met elkaar belangrijk is, nu geld vragen voor al hun materiaal? Materiaal dat ze toch sowieso gemaakt zouden hebben voor hun bachelorproef of voor eigen gebruik?

Toen ik een dik jaar geleden ‘De juffrouw zegt’ begon, was het mijn doel om leerkrachten te laten motiveren om ook materiaal te delen. Ik hoopte dat ik, als ik het goede voorbeeld gaf, anderen zou doen inzien dat materiaal niet bedoeld is om binnen de vier klasmuren te blijven maar dat we elkaar als leerkrachten moeten vooruit helpen. Het was de bedoeling om een mooie wisselwerking op te starten waarbij we materiaal zouden uitwisselen. Blijkbaar ben ik nog niet helemaal in mijn opzet geslaagd. Toch geef ik niet op.

Ik zou ook geld kunnen vragen voor mijn materiaal en mensen lokken met flitsende foto’s van knappe dingen die ik zou maken. Maar dit is niet wat ik wil en dat is helemaal niet wie ik ben. Wat ik wil is bruikbaar materiaal maken voor in de klas. Wat ik wil is andere leerkrachten plezieren met dit gratis aan te bieden. En alles wat ik daarvoor in ruil wil is een ‘dankjewel’, meer niet.

Met dit verhaal te delen is het niet mijn bedoeling om mensen met de vinger te wijzen. Ik hoop gewoon dat ik jullie kan doen inzien dat elkaar helpen je een goed gevoel kan geven, en dat je ooit wel eens iets zal terug krijgen.

5 gedachtes over “Over Facebook, lesmateriaal en elkaar plezieren…

  1. juffenbabbels zegt:

    Ik begrijp volledig wat je bedoelt. Ook ik zag dit regelmatig verschijnen. Groot was mijn verbazing dat mensen geld durven vragen voor dingen die ( gebaseerd zijn op dingen die ) rechtstreeks van het internet geplukt zijn. Ik probeer mijn materiaal ook te delen op mijn blog. Vanuit hetzelfde standpunt. Gelukkig zijn er nog eerlijke en behulpzame mensen op deze wereld! Bij deze een dikke dankjewel voor het delen van al je knap werk!

    Like

  2. Christel zegt:

    Hallo,
    Ik ben heel blij dat ik kan terug vallen op mensen zoals jij want voor mij is het allemaal nieuw. Ik heb 17 jaar collega’s van het kleuter geholpen en moet nu toch een beetje opnieuw beginnen en mijn weg wat zoeken . Dus dank je wel aan iedereen die me hierin wat helpt.
    Groetjes
    Christel

    Like

  3. Kathleen Dewever zegt:

    Ik ben het helemaal eens met jou. Ook ik deel mijn materiaal met ieder die het wil. Tenslotte gebruiken we veel van elkaar. De ene heeft dit idee, een ander weer een ander idee, … Op die manier wordt ons onderwijs rijker.

    Like

  4. Cynthia zegt:

    Dag Elise,

    Ik deel volledig jouw mening! Onlangs zag ik ook een erg tof bestand op Facebook voorbij komen. Ik klikte erop en merkte dat de persoon geld vroeg voor het online bestand. Ik kon het toeb niet laten om er op te reageren. Echt jammer vind ik dat! Ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn die graag hun materiaal en kennis delen. Ikzelf ben ook zo, alleen heb ik niet zo’n knappe website! 😉

    Bedankt voor alle moeite die je in je berichtjes en materiaal steekt!

    Liefs

    Like

Geef een reactie

