Checklist voor een nieuw schooljaar

1 september 2016 is voor mij intussen de derde 1 september die ik zal meemaken als juf Elise. Ik wil me nog absoluut geen expert noemen maar ik heb wel al een lijstje in mijn hoofd met dingen die ik in orde moet brengen voor die dag. Dat lijstje is waarschijnlijk niet voor iedereen hetzelfde en ik vergeet ook nog dingen maar het is wel een goede richtlijn.

Ik volg verschillende facebookgroepen waar leerkrachten samenkomen en ideeën uitwisselen. De laatste tijd viel me op dat nieuwe leerkrachten nog onzeker zijn en regelmatig de vraag stellen wat ze nu eigenlijk allemaal in orde moeten brengen bij de start van een nieuw schooljaar. Begrijpelijk, ik wist ook niet waar ik allemaal aan moest denken en deed maar wat op het gevoel.

Aangezien ik intussen 2 jaar als leerkracht werk heb ik al wat meer ervaring met 1 september en de aanloop ernaartoe. Het leek me dan ook handig om een checklist op te stellen die je kan gebruiken bij de voorbereidingen van een nieuw schooljaar.

Zoals ik in de inleiding al vertelde, is deze lijst waarschijnlijk niet voor iedereen hetzelfde. Sommige mensen hoeven niet alles van op mijn lijst in orde te brengen, terwijl anderen nog veel meer doen. Beschouw deze lijst niet als een lijst die zegt hoe het bij iedereen moet maar zie het eerder als een hulpmiddel, als een houvast.

De afbeelding hieronder is een PDF-bestand met afvinkvakjes. Druk het blad af, begin aan projectjes en vink af wat je allemaal gedaan hebt. Zo bewaar je een goed overzicht van de taken die je nog moet doen.

Checklist voor nieuw schooljaar

Voor wie nog inspiratie zoekt of benieuwd is naar de ideeën die ik al deelde die bij de checklist horen, bekijk dan volgende lijst en klik op de links om op het juiste bericht te komen.

Klasinrichting

Agenda en lessen

  • Jaarplannen maken voor alle vakken
  • Agenda maken voor de eerste weken
  • Een weekrooster opstellen
  • Dagritmekaarten voorzien
  • Een planning maken voor de eerste schooldagen

Leerlingen

  • Klassenraden houden met de leerkrachten van de andere klassen zodat iedereen weet welke leerlingen in de klas komen
  • Namen/nummers voorzien op het materiaal voor de kinderen
  • Een systeem bedenken voor losse blaadjes van de leerlingen (kaften, bakjes…

Allerlei

  • Extra’s voorzien voor kinderen die sneller klaar zijn (extra blaadjes of bundel, keuzekast…)
  • Bedenken hoe de verjaardagen zullen verlopen (liedjes, pakjes, traktaties…)
  • Een voorleesboek uitkiezen
  • Een algemeen voorblad maken voor contractwerk en er een bijhorend systeem bij uitwerken
  • Een huiswerkplan opstellen (hoe vaak, welke vakken, waar afgeven, planning voor de kinderen…)
5 gedachtes over “Checklist voor een nieuw schooljaar

  1. anneke zegt:

    Hey, ik lees met heel veel interesse je berichten. Zoveel nuttige informatie!!! Je zou een boek moeten schrijven. Voor starters in het onderwijs, of gewoon voor iedereen in het onderwijs. Ik koop het zeker!) Ongelofelijk waar jij allemaal aan denkt.En allemaal zo gestructureerd. Zelf ben ik nogal een warhoofd dus dat komt van pas.
    Bedankt voor al je toffe ideeën,
    anneke

    Like

  2. Myrea zegt:

    Wat een mooi en overzichtelijk lijstje 🙂 Ik sta al een aantal jaren in het onderwijs, maar niet altijd sinds de start van het schooljaar en ook niet steeds in dezelfde school. Als gevolg hiervan is elk schooljaar voor mij van start gegaan met “we zien wel”. De eerste dag plan ik natuurlijk wel steeds minutieus! Deze zomer verhuist ons schooltje naar een gloednieuw gebouw! Een frisse nieuwe start dus, en jouw lijst zal me zeker helpen om zeker niks te vergeten!

    Like

Geef een reactie

