Ritmische stoelen

Als ik aan alle volgers hier zou vragen wie het moeilijk vindt om een leuke les muziek te geven, ben ik ervan overtuigd dat ik heel wat handen de lucht in zou zien gaan. Een liedje aanleren lukt ons nog maar als we dat aspect van muziek even moeten loslaten, zitten we met de handen in ons haar en weten we niet goed wat doen. Niet dat dat een verwijt is hoor, bij mij is dat net hetzelfde. Een tijdje geleden kwam ik op Youtube een filmpje tegen van een muzieklerares die een leuke activiteit doet met haar studenten aan de hand van stoelen. Ik besloot haar lesidee over te nemen en uit te breiden tot iets wat ik in de klas kon doen.

In de video zie je hoe de leerkracht de leerlingen laat klappen wat ze zien. Er staan 4 stoelen – verwijzend naar 4 tellen – waarop telkens geen leerling, één leerling of twee leerling zitten. Zit er niemand op de stoel dan klappen ze niet, zit er één leerling dan klappen ze één keer en zitten er twee leerlingen dan klappen ze dubbel. Hierbij moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met het vaste tempo dat de leerkracht blijft aangeven door naar de stoelen te wijzen.

Bij dit filmpje bedacht ik 3 lesmomenten van 25 minuten waarin ik met de kinderen zou oefenen op ritme en zou opbouwen qua moeilijkheidsgraad. Ik koos er bewust voor om 3 kortere lesmomenten te voorzien zodat de leerlingen het niet beu zouden worden.

Lesmoment 1

Eerst en vooral begon ik met het bekijken van het filmpje. Zo wisten de kinderen meteen waar ik naartoe wilde en werd hun interesse aangewakkerd.

Hierna zette ik vier stoelen vooraan in de klas met op elke stoel een leerling. Ik liet de leerlingen dit enkele keren klappen om ze het ritmische gevoel al eens te laten voelen. Ook wees ik hen erop dat het belangrijk was om goed naar mij te kijken want als ik stopte met aanwijzen, moesten zij ook stoppen met klappen. Dit vergde voor heel kinderen flink wat oefening.

Na het basisritme wisselde ik wat kinderen en maakte ik moeilijkere ritmes. Ik zorgde er in het begin wel nog steeds voor dat het telkens 1 kind per stoel of een lege stoel was zodat het niet te ingewikkeld werd.

Toen ik merkte dat de kinderen hiermee weg waren, maakte ik het moeilijker door ook 2 kinderen op 1 stoel te zetten of 1 kind zich te laten spreiden over 2 stoelen. Intussen had ik 4 mogelijkheden van stoelbezettingen, wat ervoor zorgde dat ik de ritmes al wat moeilijker kon maken.

Tot slot liet ik de kinderen mijn rol overnemen. Ze mochten om beurt zelf beslissen hoe ze de stoelen vulden en mochten ook het tempo bepalen en de stoelen aanwijzen. Dit vonden ze heel leuk om te doen want ze hadden een gevoel van verantwoordelijkheid.

Lesmoment 2

Als opwarmer bij het tweede lesmoment herhaalde ik even alles van de vorige les, maar dan in sneltempo. Ik was dirigent bij een eenvoudig en moeilijker ritme en liet dan ook nog enkele kinderen aan bod komen.

Na de opwarming nam ik het zelf weer over en zette 4 kinderen op de stoelen. Het ritme werd niet geklapt maar ik gaf de kinderen de opdracht om te bedenken hoe we zouden kunnen opschrijven welk ritme nu weergegeven werd. Ik tekende op het bord 4 “stoelen” met op elke stoel een bolletje, dat stond voor de leerling. Zonder het te weten hadden de kinderen zo al een heel eenvoudige partituur opgesteld. Nu moesten de kinderen het ritme klappen en konden ze kiezen welke weergave (de stoelen of de partituur) ze zouden volgen. Hierna stuurde ik de kinderen op de stoelen weg waardoor ze bij het klappen wel naar de partituur moesten kijken.

Zodra de basis weer onder de knie was, maakte ik het moeilijker door ingewikkeldere combinaties te maken op de stoelen. We maakten dan weer samen de partituur, klapten met de 2 weergaven en keken dan enkel naar het bord.

Na een tijdje stelde ik vast dat dit goed lukte. Ik besloot dan het spelletje eens om te draaien. Ik tekende zelf een partituur op het bord en liet de kinderen op de juiste manier op de stoelen gaan zitten. Hierna klapten we weer het ritme dat aangegeven was. Hierdoor kon ik controleren of de kinderen nog steeds snapten waarvoor de partituur stond.

Ook deze les rondde ik af met een wisselmoment waarbij de leerlingen mijn rol even overnamen.

Lesmoment 3

Lesmoment 3 startte op dezelfde manier als lesmoment 2; met een herhaling. Alle stappen die al aangebracht werden, kwamen bij de herhaling aan bod.

Ritmische stoelen

De lege partituur kan je downloaden door op de afbeelding te klikken.

Na een korte opfrissing verdeelde ik de klas in groepen van 4 leerlingen. Ik gaf hen een heel eenvoudig blad waarop 8 x 4 “stoelen” stonden. Nu was het aan hen om zelf een partituur te ontwerpen die ze met hun groep zouden inoefenen. De kinderen waren helemaal vrij om de partituur vorm te geven zoals ze het zelf wilden. De enige vereiste was dat ze het nadien met hun groepje moesten kunnen klappen.

Bij dit lesmoment hadden de kinderen al hun tijd nodig om de partituur te ontwerpen en hun ritmisch muziekstukje in te oefenen. Het toonmoment plakte ik er nog achter waardoor deze les iets langer duurde dan 25 minuten.

 

Ziezo, 880 woorden verder heb ik jullie hopelijk toch kunnen inspireren om deze les zelf eens uit te testen. Ik heb de lessenreeks zelf getest in het 3de leerjaar en het lukte bij de kinderen. Voor een jongere klasgroep lijkt het me wat moeilijk maar heb je oudere leerlingen dan is het zeker ook het proberen waard. Veel plezier ermee!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s