Werkblad het bijvoeglijk naamwoord en het signaalwoord

De kinderen bij mij op school zijn over het algemeen niet zo taalgevoelig. Om hun taalgevoel wat te vergroten probeer ik regelmatig voor te lezen, doe ik soms taalspelletjes, laat ik hen veel dingen op een goede manier verwoorden en geef ik ook af en toe een extra werkblad. Met dit werkblad oefenen de leerlingen op het invullen van bijvoeglijke naamwoorden in een zin en op het maken van zinnen als een zelfstandig naamwoord en een signaalwoord gegeven zijn.

Bij de eerste oefening zien de leerlingen zinnen staan waarin de bijvoeglijke naamwoorden ontbreken. Het is aan hen om een passend bijvoeglijk naamwoord te bedenken en er ook voor te zorgen dat dit overeenkomt met het zelfstandig naamwoord waarbij ze het zetten. Om het extra uitdagend te maken, mogen ze van mij elk bijvoeglijk naamwoord maximum 2 keer gebruiken.

Om te oefenen op zinnen maken, voegde ik er ook nog oefening 2 aan toe. Hierbij is het de bedoeling dat ze een goede zin maken met het gegeven zelfstandig naamwoord en signaalwoord. Er kwamen heel wat leuke resultaten naar voren dus ik heb de indruk dat ze steeds beter worden in het maken van goede zinnen.

Als je dit werkblad ook wil gebruiken, klik dan op de afbeelding.

Het bijvoeglijk naamwoord en het signaalwoord

Geef een reactie

