Leuke links: zoekmachine op maat voor kinderen

Elke leerkracht kent wel dat gevoel: je wil je kinderen zelfstandig dingen laten opzoeken op de computer maar de sites die ze via zoekmachines als Google vinden, zijn veel te moeilijk voor hen. Erg lastig en frustrerend maar nu bestaat daar een oplossing voor.

Vandaag, 9 maart, is de site www.jouwzoekmachine.be gelanceerd. Op deze website kunnen kinderen zelf zoekwoorden ingeven en hun leeftijd aanduiden. De zoekmachine gaat dan voor hen op zoek naar teksten die bestemd zijn voor hun leeftijd. Zo komen kinderen niet meer terecht bij te moeilijke teksten maar zien ze bruikbare informatie verschijnen. Handig, toch?

Jouw zoekmachine

Binnen ons thema van w.o. ‘Het lichaam’ geef ik morgen les over de ademhaling. Ik wilde dus meteen eens testen of de zoekmachine me relevante informatie kon bieden over dit onderwerp. En ja hoor, ik vind interessante websites die eenvoudige teksten hebben over de ademhaling. Heel bruikbaar dus voor in de klas.

Aangezien de zoekmachine maar sinds vandaag online staat, heb ik het nog niet kunnen uittesten met de kinderen maar ik ben er nu al van overtuigd dat dit een veelbezochte website zal worden in de klas.

Geef een reactie

