Hulpkaart de klok lezen

Ik liet jullie eerder al verschillende hulpkaarten zien die ik maakte om de kinderen te helpen. Vermenigvuldigen tot 1000 en oplossingswijzen bij het hoofdrekenen zijn voorbeelden van wiskundige dingen die de kinderen moeilijk vinden. Ook het lezen van de klok hoort hierbij. Wanneer de leerlingen klaar zijn om naar het derde leerjaar te komen, kunnen ze de analoge klok lezen tot op het kwartier nauwkeurig. Op het einde van het derde leerjaar moeten ze in staat zijn om zowel de analoge als de digitale klok tot op 1 minuut nauwkeurig te kunnen lezen. Dit is voor veel kinderen erg moeilijk. Om het hen iets gemakkelijker te maken, maakte ik weer een hulpkaart.

De hulpkaart bestaat uit 2 delen: een kant voor de analoge klok en een kant voor de digitale klok. Als de leerlingen alle stappen volgen die de hulpkaart beschrijft, dan komen ze normaal gezien bij de goede oplossing uit.

Hier gaat natuurlijk heel wat klassikale inoefening aan vooraf. Deze kaart lijkt me niet perfect bruikbaar om meteen vanaf het begin aan te bieden, dan raad ik aan om vooral de stappen mondeling te volgen en op het bord het goede antwoord te noteren. Zodra je merkt dat de leerlingen het mondeling stukje bij beetje onder de knie krijgen, kan je het klassikaal met hen gaan inoefenen met de hulpkaart. Wanneer dit lukt, zijn ze vertrouwd genoeg om er alleen mee aan de slag te gaan. Ik merk in de klas dat deze hulpkaart voor veel kinderen een goede houvast biedt, die ze na een tijd kunnen weglaten.

Ook deze hulpkaart druk ik per 2 op een gekleurd  A4 af en lamineer ik, zodat ze lang meegaat.

Wil je de hulpkaart ook gebruiken, dan kan je hem downloaden door op de afbeelding te klikken.

Hulpkaart de klok

2 gedachtes over “Hulpkaart de klok lezen

  1. liesbeth zegt:

    hoi,

    Mooie kaart, maar de over en de voor zouden toch beter aan de andere kant staan?
    Ik vind het namelijk erg verwarrend dat de uitleg van de voor aan de kant van de over staat en omgekeerd…

    Like

Geef een reactie

