Eerder deze week liet ik jullie zien hoe de bundel eruit zag die ik gebruikte bij het thema ‘Werk aan de winkel’. Ook kwam ter sprake dat ik binnen dit thema een hoekenwerk organiseerde. Hoe dat er precies aan toe ging, lees je vandaag.
Op vrijdagmiddag hebben wij op school één lang lesblok van 13.00 tot 15.00, ideaal dus voor een hoekenwerk. Ik verdeelde de klas op voorhand in 4 groepen van 4 leerlingen, schoof de banken op de goede plek en zorgde er tijdens de middagpauze voor dat alles klaar stond. Zo kon ik om 13.00 meteen bij elke hoek de uitleg geven zodat we niet te veel tijd zouden verliezen.
Ik bood vier hoeken aan waarbij het voornamelijk ging over betaalmiddelen en omgaan met geld.
In de eerste en tweede hoek moesten de kinderen hetzelfde doen namelijk het eurozakgeldspel spelen. Ik had zowel thuis als op school een versie staan dus dat was snel geregeld. Het spel was niet zo heel eenvoudig voor de kinderen maar ik duidde bij elke groep een verantwoordelijke aan die “de bank” deed en vragen aan mij mocht komen stellen bij onduidelijkheden en dat werkte heel goed.
In de derde hoek liet ik de kinderen oefenen op betalen en teruggeven met geld. Ze speelden het spel ‘Winkeltijd’ waarbij ze een winkellijstje krijgen met producten op die ze moeten kopen. Twee kinderen zijn klant en moeten betalen, twee kinderen zijn verkopers en moeten geld teruggeven. De oplossing staat telkens op de achterkant van het winkellijstje zodat het spel volledig zelfstandig gespeeld kan worden.
In de vierde hoek tenslotte was het even tijd voor wat serieuzer werk. De leerlingen bekeken onderstaand filmpje over betaalmiddelen (ik liet hen kijken tot 1.26 omdat ik het daarna geen relevante informatie meer vond). Hierna lazen ze de tekst in hun bundel op pagina 7 en 8 die de info uit het filmpje nog eens herhaalde. Tot slot moesten ze ook de vragen hierbij beantwoorden.
Omdat in hoek 1 en hoek 2 hetzelfde spel voorzien was, zat het doorschuifsysteem een beetje anders dan anders in elkaar. Het zag er als volgt uit:
De kinderen waren ontzettend enthousiast over het hoekenwerk en hadden het als heel speels ervaren. Ze hadden niet het gevoel dat ze heel hard hadden gewerkt en toch hebben ze volgens mij veel geleerd. Ik kan je dus zeker aanraden om dit hoekenwerk eens in de klas uit te proberen.
Het lijkt me een heel tof hoekenwerk, alleen jammer dat ik de spelletjes die je noemt niet in mijn bezit heb…
LikeLike
Waar kan je het spel ‘Winkeltijd’ vinden? Lijkt mij leuk om uit te testen in de klas.
Bedankt!
LikeLike
Wij hebben het bij Baert aangekocht en daar is het nu nog steeds te koop.
LikeLike