Hulpkaart vermenigvuldigen tot 1000

Bij hun aankomst in het derde leerjaar kennen de kinderen de basis van de maal- en deeltafels. Deze vermenigvuldigingen en delingen worden in de eerste maanden van het derde jaar volop herhaald zodat later in het jaar een stapje verder gegaan kan worden. Op het einde van het derde leerjaar wordt namelijk van de kinderen verwacht dat ze niet alleen hun tafels onder de knie hebben maar ook de uitbreidingen erop. Deze oefeningen worden allemaal stap voor stap aangebracht en ingeoefend maar eens alles door elkaar gegooid wordt, is het voor veel kinderen moeilijk om de juiste oplossingswijze te kiezen. Om de kinderen hierbij te helpen, maakte ik weer een hulpkaart.

x 10, x 100, x 5, x 50, oefeningen naar analogie met de tafels, oefeningen buiten de tafels…en ga zo maar voort. Om deze vermenigvuldigingen tot 1000 vlotjes op te lossen, is het eerst en vooral ontzettend belangrijk om de maaltafels goed te kennen. Eens deze basisoefeningen geautomatiseerd zijn, kunnen de leerlingen de moeilijkere oefeningen bekijken. Bij elke oefening bestaat een handige oplossingswijze, maar welke manier is nu weer geschikt voor welke oefening? De kinderen die even het noorden kwijt zijn, kunnen het overzicht terugvinden met de  hulpkaart die ik maakte.

Net als de vorige hulpkaarten, drukte ik ook deze versie af op gekleurd papier en lamineerde ik ze, in de hoop dat ze zo lang meegaan. Interesse in de hulpkaart? Klik dan op de afbeelding.

Hulpkaart vermenigvuldigen tot 1000

 

 

3 gedachtes over “Hulpkaart vermenigvuldigen tot 1000

    • Elise zegt:

      Die heb ik nog niet omdat de kinderen het gewoon zijn van het delen naar analogie te doen met het vermenigvuldigen (maar dan soort van andersom) maar je brengt me wel op ideeën. Dan kan ik die misschien dubbelzijdig afdrukken met aan de ene kant x en de andere kant :. Ik probeer er snel werk van te maken!

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.