De juffrouw zegt in 2015

Bij het einde van een jaar horen lijstjes en terugblikken. Ik ben zelf een grote fan van lijstjes en overzichten en zet voor jullie graag op een rijtje wat de juffrouw zegt jullie allemaal bracht in 2015.

Op 5 juli 2015 besloot ik deze blog te beginnen. Ik had het afgelopen schooljaar al heel wat materiaal verzameld en gemaakt en besloot dat het tijd was om dit te delen met andere leerkrachten. Het is toch te zot dat iedereen telkens opnieuw materiaal maakt? Met die gedachte als inspiratie startte ik de juffrouw zegt.

Tijdens de zomermaanden genoot ik uiteraard van een heerlijke vakantie maar stak ik ook heel veel tijd in materiaal maken voor in de klas. Die maanden had ik dan ook heel wat berichten voor jullie klaarstaan. In juli en augustus deelde ik 33 ideeën, gaande van materiaal om de klas in te richten, over spelletjes, tot werkbladen.

In september begon dan het nieuwe schooljaar en ik had niet veel tijd over om extraatjes te maken. Alles in orde krijgen voor de dagelijkse werking in de klas werd even mijn prioriteit. Hoewel de start van het schooljaar een redelijk stressvolle periode was, genoot ik toch ook met volle teugen van het hebben van een eigen klas. In september verschenen in alle drukte toch 12 berichten online.

In oktober besloot ik dat het tijd werd om enige regelmaat in het bloggen te brengen. Berichten plaatsen op willekeurige dagen zou zorgen voor tijden van veel ideeën maar even goed voor dagen dat ik niets te zeggen had. Om voor een mooie spreiding te zorgen, besloot ik om vanaf dag elke woensdag en zondag een bericht te plaatsen. Zo kon ik wat op voorhand inplannen en gaf ik mezelf wat ademruimte. De hele maand oktober hield ik dit ritme goed vol en plaatste ik 8 berichten online.

Vlak voor de herfstvakantie, eind oktober, gaf ik in de klas het thema ‘Op stap in de herfst’. Ik maakte hiervoor heel wat materiaal dat ik graag met jullie wilde delen. Daarom besloot ik in de herfstvakantie, bij de start van november, elke dag een artikel te plaatsen over de herfst. Deze themaweek beviel me zo goed dat ik ook een Sintweek inplande op de blog. Om iedereen op tijd van materiaal te voorzien werd de periode van 18 tot 24 november tot Sintweek omgedoopt. Ook dan verscheen alle dagen een informatie online. Spelletjesbundel, dramalessen, klasversiering…noem maar op. November werd een drukke blogmaand, waarin ik maar liefst 18 berichten online plaatste.

Intussen zit december er bijna op en kan ik het jaaroverzicht afronden. In december had ik het op school erg druk. Je kent het wel: de Sinterklaasdrukte, nieuwjaarsbrieven en kerstfeestjes maakten dat ik weinig tijd had om te bloggen. Voor de vakantie plaatste ik nog 6 berichten online, die heel goed bekeken werden. Vooral de nieuwjaarsbrieven vielen in de smaak. Bij de start van de kerstvakantie besloot ik voor mezelf om ook even blogvakantie te nemen. Ik zou mezelf niet verplichten om berichten online te plaatsen maar als ik er tijd en zin voor had, dan kon het zeker wel. Zoals jullie zien is het er niet meer van gekomen maar in 2016 vlieg ik er weer helemaal in.

Ziezo, even op een rijtje wat 2015 voor De juffrouw zegt gebracht heeft. Ik heb hard aan deze blog gewerkt maar ik ben trots op mezelf dat ik dit heb kunnen realiseren en dat ik alle dagen leerkrachten kan plezieren met mijn materiaal.

In 2016 wil ik dit moois allemaal verder zetten en probeer ik jullie te voorzien van nog meer ideeën, tips en materiaal. Ik wens  jullie dan ook allemaal een prachtig en inspirerend 2016!

Geef een reactie

