Sintweek: kruidnoten bakken

SintweekAls ik zeg Sinterklaas, zullen velen van jullie denken aan chocolade, speculaas en mandarijntjes. Allemaal erg lekker en ook heel typerend voor deze tijd van het jaar. In Nederland brengt Sinterklaas echter ook kruidnoten mee, speculaasachtige bolletjes die ik ontzettend lekker vind. En deze kruidnoten lijken me ideaal om eens in de klas te bakken.

Een tijdje geleden vond ik hier een recept voor kruidnoten dat ik graag eens wilde proberen. Ik ging er zelf mee aan de slag en na een dik half uur had ik een grote portie heerlijke kruidnoten. Meteen dacht ik, dat is iets voor in de klas.

Wil je met de kinderen graag aan het bakken slaan maar wil je eens iets anders dan die eeuwige speculaas? Probeer dan zeker kruidnoten. Het recept is heel eenvoudig te volgen en de kinderen kunnen dit zeker in groepjes zelfstandig maken. Geef hen een recept, een weegschaal, een mengkom en alle ingrediënten en ik ben er zeker van dat ze hun plan wel zullen trekken. Na 30 minuten in de oven is de klas gevuld met een heerlijke geur en kunnen de kinderen trots zijn op hun creaties.

Ik nam het recept dat ik online vond over en maakte er een handig stappenplan van voor de kinderen. Met dit recept krijg je ongeveer 70 balletjes dus het lijkt me een goede portie voor een groepje van 4 kinderen. Wil je dit stappenplan graag gebruiken? Klik dan op de afbeelding.

Recept kruidnoten

 

 

6 gedachtes over “Sintweek: kruidnoten bakken

    • Elise zegt:

      Zelf heb ik het nog niet uitgetest in de klas maar ik zou het met mijn derde leerjaar zeker doen. Ik denk dat het met kinderen van het 2de leerjaar ook wel lukt maar ze zullen bij het wegen misschien iets meer assistentie nodig hebben. Ik zou zeggen: gewoon doen! 🙂

      Like

  1. Stephany zegt:

    Hoi. Heb je het laten maken met jouw recept? Want hier wordt 100 g minder van die basterdsuiker gebruikt dan in het originele recept. Lukt het daar ook mee?
    Misschien zelfs makkelijker om tot 1 grote bol te kneden? Ik had met 125g suiker nogal veel ‘poeder’ over en kwam niet zo gemakkelijk tot een goed gekneed bol deeg…

    Merci!

    Like

    • Elise zegt:

      Dag Stephany, bedankt om er op te wijzen. Dat is gewoon een grote typfout in het recept, oeps! Ik heb het thuis al een paar keer met 125g gemaakt en dat is me telkens goed gelukt. In de klas heb ik het nog niet uitgetest, dat is er nog niet van gekomen. Als je deeg te droog blijft, zou ik iets meer melk toevoegen. Met een heel klein scheutje is dit probleem volgens mij al snel opgelost en qua smaak of structuur gaat dat uiteindelijk niet heel veel veranderen denk ik. Succes!

      Like

Geef een reactie

