Sintweek: dramales Zwarte Pieten

SintweekEen struikelblok voor veel leerkrachten zijn de dramalessen. Waar vind ik leuke lessen? Wat doe ik met welke leeftijd? En zullen de kinderen de lessen wel leuk vinden? Omdat wij op school werken met een doorschuifsysteem en ik dramaleerkracht ben, ben ik ook steeds op zoek naar goede ideeën. Soms vind ik ze online, soms in boeken en soms bedenk ik ze gewoon zelf. Ik ben er van overtuigd dat lessen niet persé ingewikkeld of speciaal moeten zijn om aantrekkelijk te zijn voor kinderen. Daarom deel ik vandaag een heel eenvoudige dramales die je makkelijk kan inzetten in de Sintperiode.

Wat mij opvalt tijdens de dramalessen is dat kinderen heel graag toneeltjes spelen. Wat mij echter ook opvalt is dat ze hierbij toch enige sturing nodig hebben om een leuk verhaal te bedenken en een interessant toneeltje te creëren. Ik geef nooit de opdracht “Verzin een toneel”. Deze opdracht is te leeg en is voor kinderen veel te ruim. Wat ik wel doe is deze opdracht concreter maken en er meer eisen aan toevoegen waardoor de kinderen gerichter moeten gaan werken.

Ik kwam via de website kleurplaten.nl allerlei prenten van verschillende soorten Zwarte Pieten tegen. Er is een Bling-blingpiet, een Goochelpiet, een Pechpiet en zelfs een Schoolpiet. Deze afbeeldingen zagen er leuk uit en brachten mij op het idee om een Zwarte Pieten-dramales te bedenken. Hoewel, veel bedenken was er niet aan.

Druk verschillende Zwarte Pieten af. Verdeel de kinderen in groepen per 3 of 4 leerlingen. Laat dan elk kind een afbeelding trekken. Ze moeten zich inleven in het personage dat ze getrokken hebben. Met hun groep moeten ze dan een toneeltje bedenken waarbij heel duidelijk is wat voor soort Piet ze uitbeelden.

Om de kinderen bij deze les wat op te warmen is het leuk om hen zelf te laten brainstormen over verschillende soorten Zwarte Pieten en ze deze te laten uitbeelden voor de andere kinderen die dan moeten raden.

De les kan afgesloten worden met een toonmoment voor elkaar.

Zoals ik al zei, een heel eenvoudige les maar ik ben ervan overtuigd dat de kinderen veel plezier zullen hebben.

Omdat ik de prenten van de website nogal eenvoudig vind, heb ik ze via de computer ingekleurd. Ik heb nog niet alle prenten kunnen aanpassen maar Bling-blingpiet, Bloemenpiet en Camerapiet zijn al klaar. Die deel ik dan ook met plezier met jullie. Klik op de afbeeldingen hieronder om ze te downloaden.

Bling blingpiet Camerapiet

 

Geef een reactie

