Sintweek: klasinrichting, aftelkalender en vlaggenlijn

SintweekDe periode rond 6 december is voor veel kinderen een spannende tijd vol verwachtingen, zenuwen en vrolijkheid. Dit sfeertje wil ik ook in de klas brengen door de klasinrichting een beetje aan te passen naar Sinterklaas. Omdat ik les geef in het 3de leerjaar vind ik het niet nodig om het hele lokaal om te toveren tot een stoomboot of een pakjesfabriek maar hier en daar een Sint-accentje leek me wel leuk.

Een tijdje geleden zag ik bij de Hema vrolijk inpakpapier met Sinterklaas en Zwarte Piet op. Een goed prijsje en 2 grote rollen, ideaal, ik nam het papier mee naar huis. Thuis ging ik op zoek naar dozen in allerlei formaten, van heel groot tot heel klein. Ik pakte alle (lege) dozen in met het Sintpapier en hing er ook een strikje rond. Zo had ik een hele stapel pakjes. Deze pakjes zal ik eind november in de klas leggen en ophangen. Heel eenvoudig en toch meteen een leuk effect.

Cadeautjes

Kinderen kunnen vaak moeilijk inschatten hoe lang een bepaalde periode nu werkelijk duurt. Daarom leek het mij ook een leuk idee om een aftelkalender te maken voor in de klas. Ik pakte het omhulsels van 10 luciferdoosjes in met bruin inpakpapier en schreef er de cijfers van 1 tot en met 10 op. Tien dagen voor 6 december mogen de kinderen dan het doosje met cijfer 10 openen. In het doosje zit een kleine opdracht die ze moeten uitvoeren. Als de opdracht geslaagd is, mag het doosje weg en zien ze dat ze nog 9 dagen moeten wachten.

Aftelkalender 1

Ik verzon 10 eenvoudige opdrachten voor in de klas. Wil jij ze gebruiken? Klik dan op de afbeelding.

Opdrachten aftelkalender

Een vlaggenlijn vol Zwarte Pieten leek me ook mooie klasdecoratie. Ik vond een afbeelding van een Zwarte Piet op een vlaggetje en voegde de kleurplaat toe aan het contractwerk van de Sintperiode, dat later online komt. De kinderen kunnen het vlaggetje inkleuren en uitknippen en op een lange rij aan het bord hangen.

Vlaggetje Zwarte Piet

 

Geef een reactie

