Dramales: koningen en koninginnen

Op Facebook zag ik dat iemand op zoek was naar een dramales over koningen voor de eerste graad. Nu wil het toeval dat ik er zo eentje heb én dat ik deze ook met plezier deel. Eerst had ik gereageerd dat ik de les wel zou doorsturen naar de persoon in kwestie maar ik kan ze even goed als extra post hier op de blog delen. Daarom dus vandaag een extra post met een leuke dramales voor de eerste graad.

Eerst en vooral doe ik met de leerlingen een heel kort gesprekje over wat koningen en koninginnen doen. Ik stuur het gesprek zo dat er uiteindelijk ter sprake komt dat de koning niet alles zelf doet en dat die dus dienaren nodig heeft. Na het gesprekje begint het eigenlijke spelen.

Ik duid één leerling aan als koning/koningin. Die leerling krijgt een kroon op en een mantel aan en mag op een stoel gaan staan. De andere leerlingen zijn dienaren die de opdrachten van de koning moeten uitvoeren maar ze moeten dit ter plekke uitbeelden, zonder materiaal. De koning geeft dan bevelen zoals kuis de vloer, was de ramen, doe de afwas…de kinderen mogen zelf kiezen. In deze fase laat ik de kinderen snel wisselen zodat er meerdere koningen aan bod komen.

Hierna vertel ik het verhaal van ‘De koning huilt’. Als het hele verhaal verteld is, leg ik uit aan de kinderen dat zij het verhaal gaan spelen terwijl ik het nog eens voorlees. Ik verdeel de rollen (verzin eventueel wat rollen bij) en begin opnieuw voor te lezen. Terwijl ik lees beelden de kinderen uit. Vaak vinden de kinderen dit erg leuk en willen ze het nog eens spelen maar dan in een andere rol.

Ik eindig de les met een spelletje ‘de koning zegt’. Hierbij geef ik de kinderen opdracht die ze moeten uitvoeren. Als ik voor de opdracht ‘de koning zegt’ zeg, mogen ze de opdracht doen, zeg ik dit niet mogen ze dit niet doen.

“De koning zegt: sta recht.”
De kinderen moeten dit doen.
“Ga weer zitten.”
De kinderen mogen dit niet doen.
“De koning zegt: ga weer zitten.”
De kinderen gaan zitten.

De les duurt ongeveer 30 minuten en is ideaal voor de kinderen van het eerste leerjaar. Ik heb deze activiteit nu al een paar keren gedaan en bij de verschillende klasgroepen is ze steeds goed ontvangen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s