Al vanaf dag één in het derde leerjaar kijken de kinderen er naar uit om tot 1000 te leren. Het magische getal dat voor hen gelinkt wordt aan het derde leerjaar en dat voor hen wel echt héél erg groot lijkt. Eind september was het dan zo ver en gingen we met MAB-materiaal voort van 100 naar 1000. Ongelofelijk hoe de kinderen in hun nopjes waren omdat ze nu tot 1000 konden tellen/rekenen/… Het tot 1000 tellen brengt ook met zich mee dat er meer MAB-materiaal bijkomt. Om het overzicht te bewaren maakte ik een duidelijke wandplaat.
De leerlingen werken nu met blokjes, staven, plakken en superblokken. Je kan ook zeggen dat dit eenheden, tientallen, honderdtallen en duizendtallen zijn. Afgekort is dit natuurlijk D, H, T en E. Je kan echter ook de afkorting van de materialen gebruiken, dan heb SB, P, S en B. Kan je nog volgen? Voor kinderen is het soms erg verwarrend om al deze benamingen door elkaar te gebruiken. Om een beetje structuur te bewaren bouwde ik samen met hen een wandplaat op waarop alle informatie te vinden is.
Op deze wandplaat vind je de afkortingen van de materialen niet terug. Ik heb het er af gelaten omdat ik dat zelf niet zo héél belangrijk vind én omdat ik denk dat deze afkortingen op vele plaatsen niet gebruikt worden. Wil je ze er toch bij, neem dan een zwarte stift bij de hand en schrijf ze er nog ergens bij op. Opgelost!
De wandplaat kan je downloaden door op de volgende afbeelding te klikken.
Prachtige site!
Dankjewel voor het delen van de lesmaterialen.
Hierbij een tip bij de wandplaat MAB-materiaal.
Je zou de blokken op de wandplaat een kleur kunnen geven.
D (rood) H (blauw) T (groen) E (geel)
Kleurrijk en in overeenstemming met het materiaal.
Nog veel succes met de site
LikeLike