Weetjes van Word: labels maken

Sinds ik de blog startte, heb ik al heel wat materiaal met jullie gedeeld dat gedownload kan worden. Dit materiaal werd (bijna) allemaal door mij verzonnen en ontworpen. Zoals ik eerder al zei ben ik grote van Word. Ik weet dat voor wat ik doe er veel betere programma’s zijn maar daar kan ik niet zo goed mee overweg. Aangezien ik al jaren met Word werk, ken ik hier ondertussen al wel heel wat van. Je kan het zo gek niet bedenken of ik maak het in Word. Ook de labels voor de klasseerbakjes en het schrijgerei en de bladwijzers maakte ik hierin. Vandaag laat ik jullie graag zien hoe ik dit gedaan heb. En geen paniek…het is echt heel eenvoudig.

BladwijzerHet stappenplan dat ik vandaag laat zien, is bedoeld voor de bladwijzers. Het is echter een stappenplan dat je kan toepassen op alles wat er ook maar een beetje als een bladwijzer of label of … moet uitzien.

Het eerste wat ik altijd doe is op zoek gaan naar een aantrekkelijke achtergrond. Ik zoek op google wat rond en klik door tot ik iets vind wat me aanstaat. Wat voor mij het beste werkt, is zoeken in het Engels omdat ik dan toch wel een groter aanbod kan vinden.

Mogelijke zoektermen zijn:

  • chevron pattern
  • dots pattern
  • striped pattern

Voor de bladwijzer koos ik voor een gele chevron. Ik sla de afbeelding op, en voeg ze toe in Word. Hierna kies ik ‘Afbeelding bijsnijden’ tot ik het gewenste formaat in gedachten heb.

Label maken 1

Als ik de afbeelding en de maat goed vind, bedenk ik welke tekst en welke afbeelding ik nog op de bladwijzer wil. Hierbij koos ik voor de naam van elk kind en een afbeelding van een lezende uil. Ook hier weer: Google afbeeldingen is mijn beste vriend.

De afbeelding sla ik ook op en voeg ik weer toe aan het Word-bestand. Om ervoor te zorgen dat de afbeelding een mooie plaats krijgt op de achtergrond, stel ik hem in als ‘transparant’. Dit doe je door te klikken op ‘Hulpmiddelen voor afbeeldingen – Opmaak’ en dan kies je bij ‘Tekstterugloop’ voor transparant. Dit doe je ook met de achtergrond. Nu zal je merken dat je de twee afbeeldingen mooi over elkaar kan schuiven zoals je zelf wil.

Nu moet enkel nog de tekst toegevoegd worden en de klus is al geklaard. Ik ga graag op zoek naar aantrekkelijke lettertypes. Mijn favoriete site hiervoor is Dafont. Je vindt ontelbaar veel lettertypes die je heel eenvoudig kan downloaden en installeren. Voor deze bladwijzer koos ik het lettertype DK Lemon Yellow Sun, ook te downloaden op Dafont.

Ergens in het witte deel van het blad voeg ik een eenvoudig tekstvak toe.Klik hiervoor op Invoegen – tekstvak – tekstvak maken. De grootte van het tekstvak is voorlopig nog niet van belang. In het tekstvak typ ik de tekst die ik op de bladwijzer wil krijgen. Kies meteen ook het goede lettertype en de goede grootte van de tekst. Versleep nu de grootte van het tekstvak zodat het kader mooi rond de tekst past die je getypt hebt.

Sleep het tekstvak nu op de achtergrond op de plaats waar je graag je tekst hebt.

Label maken 2

Zoals je op de afbeelding ziet, heeft het tekstvak een witte achtergrond en een zwarte kader. Op de bladwijzer is dit niet zo mooi. Je lost dit heel eenvoudig op door bij de opties voor het tekstvak ‘Geen opvulling’ en ‘Geen kader’ te kiezen.

Label maken 3

 

Als je je bladwijzer helemaal goed vindt, kan je alles ook nog groeperen. Zo zorg je ervoor dat alle afbeeldingen en tekstvakken aan elkaar geplakt worden en ten opzichte van elkaar niet meer van plaats kunnen veranderen. Ik vind het altijd wel zo veilig om dit even te doen. De groepering kan ook altijd opgeheven worden dus mocht je nog iets willen veranderen dan is er geen probleem.

Groeperen doe je door alle losse elementen aan te klikken terwijl je de control-toets ingedrukt houdt. Hierna klik je bij ‘Hulpmiddelen voor afbeelding – Opmaak’ op ‘groeperen. Hier kan je later eventueel de groepering ook weer opheffen.

Label maken 4

Eigenlijk is nu je bladwijzer helemaal klaar. Ik zei het toch dat het eenvoudig was! Je kan op deze manier heel mooie dingen realiseren op een wel heel simpele manier. Natuurlijk kan je nog variëren met kader- of afbeeldingrand, afbeeldingen op afbeeldingen (dat deed ik bij de labels voor de klasseerbakjes om dat etiket-effect te creëren) enzovoort maar de basis is hierbij wel uitgelegd.

Hoewel ik het in Word steeds heel handig werken vond, moet ik wel toegeven dat ik sinds kort de overstap maakte naar Publisher. In het begin was ik een beetje bang dat het me veel moeite zou kosten om met een ander programma aan de slag te gaan maar Publisher is echt heel duidelijk en gebruiksvriendelijk. Wie geen schrik heeft, raad ik zeker aan om eens te bekijken wat je er allemaal mee kan doen.

Als er bepaalde stappen niet duidelijk zijn of je wil graag wat andere elementen toevoegen maar je weet niet hoe…aarzel niet om hulp of uitleg te vragen. Ik denk graag mee na en wie weet leer ik ook nog iets bij.

17 gedachtes over “Weetjes van Word: labels maken

  1. Els zegt:

    thx voor het uitgebreide stappenplan! Een vraagje: ik stel zowel de afbeelding als de achtergrond in als transparant, maar toch blijf ik die vervelende witte rand rond mijn uiltje houden… wat doe ik verkeerd?

    Like

  2. Vanessa Brosens zegt:

    Hey hallo Elise,

    Ik probeer ook zulke bladwijzers te maken voor de kids van mijn klas. Alleen heb ik problemen met de website Dafont. Ik vind er hele leuke lettertypes maar krijg ze niet aan de praat. Ik kan ze downloaden maar moet het dan uitpakken met WinRAR en kan het dan wel installeren maar kan dan zelf nergens tekst intypen om vervolgens te kopiëren en dan te plakken op de bladwijzer. Kan jij me even op weg helpen ?
    Alvast bedankt !
    Groetjes,
    Vanessa

    Like

    • Elise zegt:

      Dag Vanessa
      Heb je in je word-bestand een tekstvak ingevoegd? Normaal kan je daarin dan je tekst typen en die in het lettertype dat je gekozen hebt zetten. Dat lettertype staat normaal gewoon mee in Word in je lijst met lettertypes als de download goed gelukt is.
      Mocht het nog niet duidelijk zijn dan laat je het maar weten.
      Groetjes, Elise

      Like

  3. Joni Goffin zegt:

    Dag Elise,
    Eerst en vooral wil zeggen dat je een supermooie bladwijzer gemaakt hebt. Ik wilde deze ook graag maken. Terwijl ik er aan bezig was, had ik hetzelfde probleem met die witte kader rond de afbeelding. Ik heb dan via de site lunapic de achtergrond op transparant gezet. De ogen van de uil worden daaardoor ook transparant. Weet jij misschien hoe ik ervoor kan zorgen dat dit niet het geval is?
    Alvast bedankt!
    Joni

    Like

    • Elise zegt:

      Dag Joni, om dit soort labels te maken raad ik je aan om op zoek te gaan naar afbeeldingen die geen achtergrond hebben. Zo moet je niet zelf de achtergrond verwijderen en loop je niet het gevaar dat er delen verloren gaan. Je kan je zoekopdracht best opnieuw ingeven in Google gevolgd door ‘png’. Zo vind je afbeeldingen zonder achtergrond. Als het zo nog niet lukt, stuur me dan maar een berichtje via het contactformulier en dan bekijk ik met plezier even wat ik nog voor je kan doen. Groetjes, Elise

      Like

      • Joni Goffin zegt:

        Dag Elise,
        Op deze manier is het gelukt!
        Hartelijk bedankt!
        Ik ga mijn leerlingen hier op 1 september zeker en vast blij mee maken!

        Groetjes,
        Joni

        Like

  4. Els Bovaert zegt:

    Dag Elise,
    Dankzij je stappenplan is het me gelukt. Ben zo blij. Sta reeds 26 jaar in het onderwijs. Zo zie je maar dat oudere leerkrachten heel wat kunnen leren van de jongeren.
    Een heel knappe blog. Proficiat !
    Groetjes, Els

    Like

  5. Anneke zegt:

    Hallo Elise
    Wat een superhandig stappenplan. Ik heb nog een probleem. Ik heb nu één etiket gemaakt en wil deze graag kopieren en plakken om daarna alleen de teksten te veranderen. Maar dan plakt de computer alleen de achtergrond en niet plaatje en tekst. Ik heb wel ‘gegroepeerd’. Weet jij een oplossing?
    groeten (juf) Anneke

    Like

    • Elise zegt:

      Ik ben blij dat het stappenplan al een beetje heeft kunnen helpen maar helaas…toch nog niet helemaal. Zo een oplossing voorstellen is nogal moeilijk maar mail me gerust het bestand eens door (dejuffrouwzegt@gmail.com) en dan bekijk ik het even. Hopelijk kan ik je dan op die manier verder helpen.

      Like

Geef een reactie

