Tijd voor een nieuw idee voor een dramales. Ik postte eerder twee ideeën die ik allebei uitvoerig testte en ook deze les heb ik al eens gedaan in de klas.
Het thema van de les is ‘cowboys en indianen’. Om de kinderen wat warm te maken kan je je verkleden maar dit is zeker geen vereiste.
Om te peilen naar de voorkennis omtrent dit thema kan je de kinderen enkele minuten de tijd geven om in korte woorden te zeggen wat ze al weten of waar ze aan denken bij cowboys en indianen. Besteed hier niet te veel tijd aan, het echte werk is toch hetgene waar de kinderen meer plezier aan beleven.
In de eerste fase gaan de kinderen zich inleven in het westerngebeuren. Zet een gepast muziekje op (zoek op Youtube naar western music en je vindt héél wat). De kinderen lopen als echte cowboys en indianen door de ruimte. De leerkracht geeft telkens nieuwe bevriesopdrachten die de kinderen moeten doen als de muziek stopt:
- een bandiet neerschieten
- zelf neergeschoten worden
- een speer gooien
- groeten met je cowboyhoed
- zwaaien met de lasso
- een krijger gevangen nemen
- zelf gevangen worden
Na het inleven zijn de leerlingen in contact gekomen met een aantal korte situaties uit de Far East. Tijd om deze situaties om te gieten in een echt verhaal. Laat de soundtrack horen uit The good, the bad and the ugly. Het is nu de bedoeling dat de kinderen zich bij dit muziekfragment een kort verhaal voorstellen. Per 4 gaan ze dit fragment verder uitwerken en uitbeelden. Geef de leerlingen voldoende tijd om dit goed voor te bereiden.
Na het inoefenen wordt een toonmoment gehouden waarbij de leerlingen op het einde van de opvoering ook feedback geven aan elkaar. De voorwaarde bij mij in de klas is: voor elk negatief punt dat je zegt, moet je ook drie goede dingen zeggen. Dit doe ik omdat ik het belangrijk vind dat leerlingen op zoek gaan naar de positieve aspecten in elkaars opvoering.
Zoals ik eerder al zei, heb ik de les zelf al eens getest en dit in het derde leerjaar. De kinderen vonden het een toffe opdracht en er kwamen mooie resultaten tevoorschijn.