W.O.: Terug naar school-bundel

Op Facebook kondigde ik al aan dat ik druk bezig was aan een ‘terug naar school’-bundel. Nog twee keer slapen en we moeten ook echt terug naar school. Om die eerste dagen (of weken?) goed te starten, voegde ik allerlei dingen over klasgenoten, scholen vroeger en nu en conflicten oplossen bij elkaar en maakte er een mooie W.O.-bundel van. Hij is bedoeld voor het derde leerjaar maar is zéker in de hele tweede graad bruikbaar.

In mijn bundel voorzag ik 6 onderdelen:

  • Verwachtingen voor het nieuwe jaar
  • Afspraken
  • Allemaal vrienden
  • Naar school gaan in 1500
  • Naar school gaan in de hele wereld
  • Hoe lossen we problemen op?

We werken op school met de basis voor wereldoriëntatie. Die methode volg ik niet volledig maar ik gebruik wel een aantal bladzijden uit het werkboek. Bij de bundel komen dan ook nog 4 werkbladen uit het werkboek van de kinderen. Om geen auteursrechten te schenden zet ik deze niet online. Wel deel ik de onderwerpen zodat je deze eventueel zelf nog aan de bundel kan toevoegen. De onderwerpen die ik niet in de bundel voorzag maar wel in de klas behandel zijn:

  • Ik ben uniek, jij bent uniek
  • Schoolgerei (van materiaal, hout, plastiek)
  • Mijn veilige klas
  • Kinderrechten

Met deze bundel vul ik ongeveer 2 weken aan W.O.-lessen. Ik voeg hier nog samenwerkingsspelletjes, drama-momenten en discussies aan toe zodat we ons niet gewoon bezig houden met het aframmelen van de bundel. Wel dient hij als houvast, als leidraad.

Door op de afbeelding te klikken, kan je de bundel downloaden. Als je op de tweede afbeelding klikt, download je de bijlage bij het onderdeel ‘Naar school gaan in de hele wereld’.

Bundel terug naar school

Bundel terug naar school - bijlage

Bedankt aan zij die op Facebook ideeën gaven om de bundel nog aan te vullen. Ik heb niet alle voorstellen gebruikt omdat ze later nog aan bod komen of in een ander leerjaar behandeld worden. Maar ik apprecieer het meedenken enorm, want onderwijs maak je samen!

6 gedachtes over “W.O.: Terug naar school-bundel

    • Elise zegt:

      Ik deel het bestand enkel in pdf. Eerst en vooral omdat ik het in publisher heb gemaakt met gedownloade lettertypes die niet iedereen heeft. Ten tweede omdat ik de bundel goed vind zoals hij is. Ik heb hem gemaakt en deel hem zoals ik hem bedoeld heb. Ik begrijp het dat je graag dingen anders ziet maar dan denk ik dat je beter zelf een bundel samenstelt.
      Hopelijk heb je hier begrip voor.

      Liked by 1 persoon

  1. Mies zegt:

    Dag Elise,
    Wij hebben net ook bezig met een thema ‘Terug naar school”. Ik zie dat jij ook ‘terug naar school in andere landen aanreikt’. Ik gebruikte hiervoor een boek van Unicef, maar daar worden soms wel moeilijke woorden in gebruikt (ik geef les in het Brusselse). Welke luisterfragmentjes gebruik jij hiervoor?

    Like

Geef een reactie

