Spelletjes om de maaltafels in te oefenen #1

Als je aan een willekeurig iemand vraagt wat die heeft geleerd in het tweede leerjaar dan is de kans heel groot dat die persoon antwoordt: de maaltafels. En dat klopt. In het tweede leerjaar worden de kinderen ondergedompeld in een groot maaltafelbad. De tafels worden aangebracht en ingeoefend. En dan is daar de grote vakantie. In de vakantie behoren de tafels niet meer tot de orde van de dag waardoor veel kinderen op 1 september toch weer even diep moeten nadenken als het 4 x 6 en 8 x 9 gaat. Om in het derde  leerjaar de maaltafels op een leuke manier te herhalen, maakte ik een aantal spelletjes.

Domino

DominoEen klassieker onder de spelletjes om zelf te maken is een domino. Heel eenvoudig en toch spreekt het de leerlingen aan. Dit spel kan individueel gespeeld worden, waarbij de leerling alle kaarten in de juiste volgorde aan elkaar legt en begint bij START en uitkomt bij EINDE. Het kan ook in groep gespeeld worden. Alle kaarten worden dan verdeeld over de leerlingen en samen komen ze tot de juiste volgorde. Eventueel kan hieraan nog een competitief element toegevoegd worden (wie als eerste zijn kaartjes op heeft, wint) maar aangezien de volgorde vast ligt is dit een kwestie van geluk en niet van tactiek (je zal het kaartje maar trekken waar EINDE op staat).

Ik drukte de dominokaarten af op stevig papier met een printje op de achtergrond zodat het aantrekkelijke speelkaarten zijn. Voor de duurzaamheid heb ik ze ook gelamineerd.

Download het bestand door op de onderstaande afbeelding te klikken.

Domino

Puzzel

Puzzel voorbeeldOp Pinterest kwam ik het idee tegen om een tafelpuzzel te maken. De kinderen krijgen 16 kaartjes waarop 4 oefeningen of uitkomsten staan. Alle kaartjes moeten bij elkaar gelegd worden tot ze een groot vierkant vormen.

Ook deze kaartjes drukte ik af op stevig papier met een printje. Ik lamineerde eerst het geheel en daarna knipte ik het pas uit zodat de kaarten geen randjes hebben en mooi tegen elkaar passen.

Download het bestand door op de onderstaande afbeelding te klikken.

Puzzel

Vier op een rij

Vier op een rij voorbeeldEen ander spelletje dat ik maakte, is vier op een rij. Het gaat hier niet om de versie met gele en rode schijfje maar om een versie op papier. De leerlingen spelen per 2 op een gezamenlijk klein en groot spelbord. Op het kleine bordje staan de cijfers van 1 tot 10. Op het grote spelbord staan allerlei uitkomsten van maaltafels. De eerste spelers zet 2 pionnen op een 2 verschillende cijfers op het kleine spelbord en maakt de bijhorende vermenigvuldiging. Hij bedenkt wat de uitkomst is en zet in zijn kleur (met whiteboard marker) een kruisje op de uitkomst op het grote spelbord. Speler 2 mag nu 1 pion 1 stapje verplaatsen en zo een nieuwe vermenigvuldiging oplossen. Ook hij zet, in zijn kleur, een kruisje op de uitkomst. Zo gaat het spel verder tot 1 speler 4 kruisjes in zijn kleur op een rij heeft.

Deze spelborden drukte ik ook af op stevig papier met een printje en lamineerde ik. Het grote spelbord moet zeker gelamineerd zijn of het kan maar één keer gebruikt worden.

Download het bestand door op de onderstaande afbeelding te klikken.

Vier op een rij

Memory

Een andere klassieker onder de homemade spelletjes is memory. Op de éne set kaartjes staan de oefeningen, op de andere kaartjes staan de uitkomsten. Doordat het spel regelmatig terugkeert met verschillende thema’s zijn de kinderen er heel snel mee weg.

Ik heb het spel zelf nog niet gemaakt omdat ik niet voldoende gekleurd papier had in 2 kleuren maar dat ga ik voor 1 september zeker nog doen.

Druk de oefeningen af op één kleur papier en de oplossingen op een andere kleur zodat de leerlingen zien welke kaartjes ze mogen omdraaien. Ook hier lamineer je alles best zodat het stevig is.

Download het bestand door op de onderstaande afbeelding te klikken.

Memory

De schat van

De schat van voorbeeldHet laatste spel is het spel waar ik het meest trots op ben. Het is niet gebaseerd op een bestaand spel, ik heb het volledig zelf verzonnen. Ook het ontwerp is volledig van mijn hand.

Dit spel kan gespeeld worden met minstens 2 leerlingen en maximum 10 leerlingen (maar dan gaat het natuurlijk minder snel vooruit).

De leerlingen trekken eerst allemaal een schatkaart. Hierop staat welke schat (bijvoorbeeld: de schat van 7) ze moeten verzamelen. Ze zetten allemaal hun pion in de schatkist. Wie de schat van het laagste cijfer moet verzamelen mag beginnen. De speler dobbelt en mag met zijn pion evenveel stappen zetten als de dobbelsteen aangeeft. De bedoeling is om alle munten op te pikken die voorkomen op de getrokken kaart. De leerling die de schat van 7 gaat verzamelen moet dus op de munten 7 – 14 – 21 – 28 – 35 – 42 – 49 – 56 – 63 – 70 komen. Als het aantal ogen niet goed uitkomt, moet die leerling zo ver stappen als hij kan en even wachten. Komt hij wel op een munt die hij nodig heeft, mag hij dit aanduiden (met een whiteboard marker) op zijn speelkaart. Kom je op de joker dan mag er een getal naar keuze aangeduid worden. Elke joker mag per leerling slechts 1 keer gebruikt worden. Als alle munten verzameld zijn, moet de leerling zo snel mogelijk terug PRECIES uitkomen in de schatkist. De leerling die hier als eerste in slaagt, wint het spel.

Het spelbord drukte ik af in A3-formaat zodat het een redelijke grootte heeft. En ook geldt: alles is gelamineerd.

Download de bestanden door op de onderstaande afbeeldingen te klikken.

De schat van - spelbord De schat van - verzamelkaart

Het heeft me wat moeite gekost maar ik ben nu toch 5 maaltafelspelletjes rijker en ik ben er van overtuigd dat de kinderen het op deze manier geen probleem zullen vinden om de maaltafels te moeten herhalen. Ik ben van plan om begin september een maaltafel-hoekenwerk te organiseren waarbij deze spelletjes zeker van pas zullen komen. Nadien zal ik ze in de keuzekast leggen waardoor ze nog regelmatig gespeeld worden. Ik ontwierp ook een kaartje voor de spelletjes aan het keuzelint. Als je dit graag wil hebben, laat het even weten en dan mail ik het door.

7 gedachtes over “Spelletjes om de maaltafels in te oefenen #1

Geef een reactie

