Tussenschotten voor in de boekenkast

In een vorige post vertelde ik jullie al dat ik heel wat boeken van mezelf meenam naar school voor in de klasbibliotheek. Ook stonden er al een groot aantal boeken waardoor de verzameling aanvaardbare porties aanneemt. Op elk boek werd door middel van een klein stickertje aangegeven bij welk AVI-niveau het hoort. En toch merk ik dat het voor veel kinderen moeilijk is om snel het boek op de juiste plaats terug te zetten of om gericht op zoek te gaan naar een boek dat bij hen past. Ik maakte, samen met mijn handige papa, praktische tussenschotten voor in de boekenkast.

Ik maak graag materiaal voor in de klas en kan ook erg trots zijn op dingen die goed gemaakt zijn. Een logisch gevolg is dan ook dat ik graag duurzaam materiaal dat tegen een stootje kan. In de klassen van de collega’s had ik ook al tussenschotten zien passeren maar die bestonden meestal uit een vel papier dat gelamineerd was. Snel gemaakt maar volgens mij niet erg stevig. Op advies van mijn papa koos ik voor tussenschotten uit hardboard. Na een kleine meting in de boekenkast zaagde papa de plaatjes allemaal op maat. De cijfers erop voorzien en de plaatjes opleuken was mijn taak. Omdat het zo eenvoudig is, en omdat je goed materiaal tevoorschijn kan toveren, deel ik graag met jullie het stappenplan hoe ik dit heb aangepakt.

Materiaal tussenschotten

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit overzichtje zie je al het materiaal dat je nodig hebt. Het sjabloon van de cijfers deel ik graag met jullie. Je vindt het onderaan dit bericht.

Stap 1 tot 3

Stap 4 tot 6

 

Stap 7 tot 9Het eindresultaat ziet er stevig, duidelijk en vrolijk uit. Ik kijk er al naar uit om ze in de boekenkast te zetten.

Eindresultaat

Klik op de volgende afbeelding om de cijfers te downloaden. Ohja, wie zich afvraagt waarom ik pas begin bij AVI 2, ik verwacht dat AVI 1 al bereikt is in het derde leerjaar.

Cijfers AVI

 

 

 

 

 

Hoe breng jij orde en structuur in de boekenkast?

 

3 gedachtes over “Tussenschotten voor in de boekenkast

  1. mayté leroy zegt:

    Van mij krijgen de lln een rechthoek dat ze mogen versieren maar op de rand noteren ze hun naam. Dan lamineer ik ze. Telkens ze een boek kiezen uit de kast plaatsen ze de kaart in de plaats. Als ze klaar zijn plaatsen ze het boek terug bij hun kaart en verwijderen ze de kaart en kiezen nieuw boek.

    Like

Geef een reactie

