Startmoment en gebedjeskaft

Onder het motto “Goed begonnen, half gewonnen” heb ik een startmoment voor in de klas uitgewerkt. In de vorige post kon je al lezen dat één van de taken het gebedje voorlezen was. Oorspronkelijk was mijn plan om een gebedjeskaft te voorzien waaruit de leerling voor die taak instond 5 gebedjes mocht kiezen om die week elke dag eentje voor te lezen. Nu heb ik er nog eens over nagedacht en het lijkt me niet zo boeiend om alle dagen een gebed te laten voorlezen. De leerlingen gaan het niet meer interessant vinden en zullen zo snel hun aandacht verliezen. Daarom bedacht ik een aantrekkelijker alternatief.

Elke dag wil ik beginnen met een startmoment. Het gebedstaakje op het takenbord is vervangen door een taakje ‘startmoment’. De leerling die deze taak op zich neemt staat de hele week in voor het goede verloop van het startmoment. Om voor wat variatie te zorgen in de planning verzon ik voor elke weekdag een verschillende taak:

  • Maandag: actua/gebed
  • Dinsdag: compliment
  • Woensdag: liedje
  • Donderdag: gebed
  • Vrijdag: hoogtepunt

Hoe gaat dit nu precies in zijn werk?

Maandagochtend is actua-ochtend. Dan kijk ik met de leerlingen naar de samenvatting van Karrewiet van de vorige week. De leerling die als taak het startmoment heeft, mag kort vertellen over wat hij interessant vond. (Ik heb er ook nog gebed bij gezet, omdat het nog niet precies geweten is wanneer ik een digibord krijg dit jaar. Zodra het er is, start ik met actua.)

Op dinsdag is het complimentendag. Ik trek dan het klasnummer van 3 leerlingen en die kinderen geven een compliment aan de startmoment-leerling. Het leek me leuk om de dag met een positief gevoel te starten zo leren de leerlingen elkaar te appreciëren, ook al zijn ze niet beste vrienden.

Woensdag zingen we een liedje dat wordt gekozen door de verantwoordelijke leerling. Het liedje bij het thema van godsdienst of W.O., een liedje van langer geleden…alles kan.

Donderdagochtend roep ik de verantwoordelijke leerling bij mij en samen kiezen we een gebed voor de dag uit de gebedjeskaft. Het is heel makkelijk om snel een goed gebed te vinden aangezien alles is opgedeeld in thema’s en de kaft beschikt over een overzichtelijke inhoudstafel. Die leerling leest op maandag dat gebed voor en de andere leerlingen luisteren.

Op vrijdag vertelt de startmoment-leerling over zijn hoogtepunt van de week op school. Iets waar het kind trots op is, wat hem blij heeft gemaakt of gewoon wat hem een goed gevoel gaf.

Door dit startmoment te voorzien, wil ik er voor zorgen dat de kinderen op een rustige en toch boeiende manier aan de dag beginnen. Ze volgen de actualiteit, brengen respect op voor elkaar, bezinnen even of zingen vrolijk een lied.

Ik heb zelf een gebedjeskaft samengesteld met gebedjes die ik online heb gevonden. Deze gebedjes heb ik hier en daar nog wat aangepast zodat ze helemaal op maat zijn van de kinderen in mijn klas. Heel wat gebedjes vond ik de website van juf Stéphanie.

Wil je graag mijn gebedjeskaft, klik dan op de afbeelding. Als je zelf nog mooie, leuke, toffe gebedjes weet, mag je ze steeds naar me doorsturen.

Gebedjeskaft

6 gedachtes over “Startmoment en gebedjeskaft

Geef een reactie

